Visepresident i IOC Nawal El Moutawakel, får flere kvinnelige kollegaer i IOC. En av tre representanter i kommisjonene er nå kvinner. Foto: Geir Owe Fredheim

Økt kvinnerepresentasjon i IOCs kommisjoner

IOC offentliggjorde søndag 31. mai endringer i sine kommisjoner. Nå er en tredjedel av kommisjonsmedlemmene kvinner.

Økningen i kvinnerepresentasjonen i IOCs kommisjoner er på 49 % siden Thomas Bach overtok som president i september 2013. I tillegg er det en markant bedre geografisk spredning i kommisjonsrepresentasjonen, blant annet gjennom at 34 % av komitélederne kommer fra afrikanske eller asiatiske land.

For første gang er også representanter fra internasjonale organisasjoner som FN nå medlemmer av IOC-kommisjoner.

Les mer om IOCs kommisjonsendringer her (ekstern lenke pdf).

Endringene, herunder den økte kvinnerepresentasjonen, er en implementering av de reformvedtak knyttet til Olympic Agenda 2020, som ble enstemmig vedtatt i forbindelse med IOC-sesjonen i Monaco i fjor.

- IOC viser med sine reformer vei for de internasjonale idrettsorganisasjonene. Jeg synes det er svært gledelig at IOC gir mange kvinner innflytelsesrike posisjoner. Dette er ingen selvfølge i internasjonal idrett. UEFA og FIFA har kun ett kvinnelig styremedlem hver, uttaler LO-leder Gerd Kristiansen. – I tillegg er jeg selvsagt svært glad for at IOC har valgt å innta krav til både arbeidstakerrettigheter, menneskerettigheter og null-toleranse for diskriminering av homofile i sitt regelverk, avslutter LO-lederen.

NIF ga sine innspill til IOCs reformprosess i april i fjor.

- I vårt innspill ble det blant annet understreket at IOC må hensynta absolutte prinsipper knyttet til menneskerettigheter, likestilling, inkludering, vern av miljøet, samt respekt for arbeidstakerrettigheter i hele sin virksomhet. Alt dette ble vedtatt enstemmig av IOC i desember i fjor, uttaler Idrettspresident Børre Rognlien.

Norge har for øvrig tre medlemmer av ulike IOC-kommisjoner:

- Ole Einar Bjørndalen (utøverkomiteen)

- Gerhard Heiberg (revisjonskomiteen, markedskomiteen og komiteen for det Olympiske program)

- Ådne Søndrål (markedskomiteen)

Se hele listen over sammensetningen av IOCs komiteer her (ekstern lenke)

Les den norske oversettelsen av Olympic Agenda 2020-reformvedakene, NIFs innspill til reformprosessen og avtalen mellom NIF, LO; YS, Unio og Akademikerne fra mars i fjor, i dette dokumentet: Olympic Agenda 2020 - reformvedtak