Foto: Fredrikstad fotballklubb

Norsk idrett skal bidra til idrett og fysisk aktivitet for rusavhengige gjennom prosjektet «idretten skaper sjanser»

Helsedirektoratet har innvilget et tilskudd på 2 mill kroner til «Idretten skaper sjanser». – Den bærende idé er at man gjennom idretten aktiviserer og inkluderer dem som faller utenfor samfunnet, sier Tom Tvedt.

-Ved hjelp av profesjonelle trenere, ledere og mentorer ønsker vi å bygge enkelt-individer til å være bedre rustet til et ordinært liv både fysisk, psykisk, sosialt og ernæringsmessig. Fysisk aktivitet er et virkemiddel for å gi deltagerne mestringsfølelse, skape aktive fellesskap, reparere fysisk uhelse og bygge kroppen, sier Tvedt.

Henter inspirasjon fra gatelag

Med referanse, inspirasjon og kompetanse overført fra den særs vellykkede etableringen av gatelag i fotball i regi av toppklubbene som startet opp i Fredrikstad i 2011, har norsk idrett et ønske om å bidra til tilsvarende muligheter for langt flere i andre idretter. Norges idrettsforbund vil sammen med gatelagsgründeren Morten Nyborg, ta initiativ overfor enkelte andre særforbund for å kunne integrere flere fra en marginalisert gruppe inn i en mer fysisk aktiv hverdag og inn i idretten.

– Dette er veldig gode nyheter. Jeg er trygg på at de gode erfaringene vi har med gatelag i fotball, vil kunne overføres til andre idretter og gi tilsvarende gode resultater, sier Nyborg.