gronnidrett.jpg

Norges mest miljøvennlige idrettslag er kåret

Norges mest miljøvennlige idrettslag er Gjelleråsen IF. De mottar 30.000 kroner i hovedpremie. Ytterligere 16 idrettslag fra hele Norge får 10.000 kroner. Se vinnerne her:

Norges idrettsforbund i samarbeid med Grønn idrett har laget en miljøhåndbok for norsk idrett og lanserte samtidig en miljøkonkurranse i høst hvor vi spurte hvilket idrettslag som har de beste miljøtiltakene. Nå er alle vinnerne kåret.

Juryen, bestående av Norges idrettsforbund, Grønn idrett og Greener Events og Sparebankstiftelsen DNB, har totalt delt ut 190.000 kroner til 17 idrettslag rundt omkring i landet.

Se vinnerne lenger ned i saken

- Det var flott å se mange positive miljøtiltak rund omkring i landet. Det viser at mange bryr seg og at mange kan lære av hverandre. Vi håper påskjønnelsen motiverer vinnerne til videre satsning og andre til å komme i gang, sier Linnéa E. Svensson i Greener Events.

Hun skryter av Gjelleråsen IF som har vært tidlig ute med å iverksette ulike miljøtiltak i klubben.
- De har siden den gang jevnt og trutt jobbet med å finne gode måter å inkludere miljøhensyn i driften av sin klubb og har en veldig helhetlig tilnærming til denne. Alt fra strømsparende pærer i lysløypa, egen miljøpolitikk og smart oppsamling av granulat for å hindre avrenning til terreng, sier Svensson.

Greener Events, en ideell stiftelse for grønnere arrangement, har tatt initiativ til prosjektet, og har i den sammenheng samarbeidet tett med Norges idrettsforbund. Sparebankstiftelsen DNB har gitt en gave på én million kroner for å få gjennomført arbeidet med håndboken, et miljøkursopplegg, samt et stipend på snaue 190.000,- til premiering av de beste miljøtiltakene.

Torstein Busland, anleggsrådgiver i Norges idrettsforbund, er glad for engasjementet, og håper oppmerksomheten rundt konkurransen også gir andre idrettslag lyst til å ta et tak for miljøet.
- Målet med boka er at klubber, de som drifter ulike idrettsanlegg og arrangører av ulike arrangement og aktiviteter skal kunne ta med seg tips og læring for å trene på og kunne gjennomføre en grønnere og mer bærekraftig drift, sier Torstein Busland, anleggsrådgiver i Norges idrettsforbund.

- Håndboken skal være et praktisk og nyttig verktøy for alle typer idrettsorganisasjoner som ønsker å ta miljøhensyn. Boken inneholder eksempler på at miljøtilpasning er både er mulig og lønnsomt. Håndboken bygger på erfaringer gjort i inn og utland helt tilbake til Lillehammer OL i 1994, sier Svensson.

Disse vinner 30.000,-

Gjelleråsen Idrettsforening