Åsne Havnelid, adm.direktør i Norsk Tipping og Karen Kvalevåg, generalsekretær i NIF signerer avtalen som varer ut 2022. Foto: Geir Owe Fredheim

NIF og Norsk Tipping styrker samarbeidet frem til 2022

Norges idrettsforbund har forlenget og styrket samarbeidsavtalen med Norsk Tipping for fire nye år.

- Vi er stolt av å være samarbeidspartner og få til en så viktig og langsiktig avtale med Norsk Tipping som også inneholder videre satsing på NM-veka som kommer hele bredden i norsk idrett til gode. Nå ser jeg frem til fire spennende og innholdsrike år med vår generalsponsor, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

Hovedavtalen, som går frem til 31. desember 2022, har en årlig ramme på 8 millioner kroner, mens samarbeidet om NM-veka de fire neste årene er verdt 21,5 millioner kroner. Avtalen ble signert i forkant av Idrettsgallaen i Stavanger 5. januar 2019.

Idrettens grunnfinansiering
Generalsekretær Karen Kvalevåg sier at spillemidlene fra Norsk Tipping er idrettens grunnfinansiering og idrettsbevegelsen har felles interesse av å styrke bevissthet og kunnskap om selskapets rolle på alle plan i og utenfor idretten.

- Avtalen bygger på en felles interesse av å styrke oppslutningen om enerettsmodellen gjennom å synliggjøre Norsk Tippings rolle i samfunnet, og rollen som den viktigste støttespilleren for frivilligheten generelt og idretten spesielt, sier Kvalevåg.

Ansvarlig spillpolitikk
Kvalevåg trekker også frem at Norsk Tippings rolle er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et moderat og ansvarlig tilbud som begrenser sosiale eller samfunnsmessige problemer.

- Norsk Tipping klarer, gjennom å tilby attraktive og ansvarlige spill som forebygger negative konsekvenser av pengespill, et overskudd som kommer idretten og andre samfunnsnyttige formål til gode, og det er vi stolte av, sier Kvalevåg.

Viktig med videre satsing på NM-veka
Åsne Havnelid, administrerende direktør i Norsk Tipping AS, sier samarbeidet med Norges største frivillige organisasjon er viktig.

- Blant annet blir det videre samarbeidet om NM-veka et viktig element, hvor vi har vært en av fødselshjelperne for å gi bredden av norsk idrett en ny arena. I tillegg legger avtalen godt til rette for å arbeide videre med temaer som frivillighet, ildsjeler, kompetanseheving og like muligheter for menn og kvinner, sier Åsne Havnelid.