wang_minneord.jpg

Minneord: Carl Egil Wang

Carl Egil Wang sovnet stille inn 05.02.2016 på Våler Sykehjem. Det er en av norsk idretts mest markante ledere som nå har gått bort. «Calle», som han ble kalt av idrettsvenner, nedla et betydelig arbeid som håndballpresident 1973-79, og spilte en viktig rolle i Det internasjonale håndballforbundet.

Men det er først og fremst som leder for handicapidretten at Calle gjorde en fremragende innsats. Han var den første lederen av Norges Handicapidrettsforbund 1971-74, og ble den som fikk i oppdrag å samle handicapidretten i Norge. Calle tok til orde for at handicapidretten burde bli en integrert del av norsk idrett. Det gjorde han allerede i 1974, med det skulle gå 33 år før NIF i 2007 tok det fulle og hele ansvar for handicapidretten.

Like viktig var Calles innsats for internasjonal handicapidrett. Han var leder for en gruppe som sørget for at International Paralympic Committee (IPC) ble etablert i 1989. Calle ble senere leder av Det europeiske handicapidrettsforbundet og Den Europeiske Paralympiske Komité. For sin innsats mottok han The Paralympics Order.

Fra 1973-77 var Calle formann i Statens Idrettsråd, og 1984-87 var han ekspedisjonssjef i Kulturdepartementet og leder for ungdoms- og idrettsavdelingen. Han var sentral da Lillehammer fremmet sin OL-søknad, og da lekene ble arrangert i 1994 var han leder for Paralympics. I tillegg til idretten var Calle en betydelig politiker for Høyre i Østfold.

Calle var meget opptatt av en rettferdig idrett, og at alle skulle få være med. Han var anerkjent som en uredd og pålitelig stemme i norsk idrett. I 1995 ble han utnevnt til æresmedlem i NIF. Det er mange som vil savne hans lune humor, gode replikk og omsorg for alle. Hans navn vil for alltid være knyttet til idrett for funksjonshemmede. Vi takker «Calle» for hans store innsats for norsk og internasjonal idrett og lyser fred over hans minne.

Tom Tvedt, idrettspresident, Norges idrettsforbund
Inge Andersen, generalsekretær, Norges idrettsforbund