aaretsidretsanlegg612.jpg

Lislebyhallen er Årets idrettsanlegg 2016

Kulturdepartementet, Bad Park og Idrett, og Norges idrettsforbund delte i går ut prisen for Årets idrettsanlegg for første gang i historien. Vinneren for 2016 ble Lislebyhallen i Fredrikstad.

Prisen ble delt ut på anleggskonferansen på Gardermoen i går – et seminar om idrettsanlegg arrangert av Kulturdepartementet, Bad Park og Idrett og Norges idrettsforbund.

Lislebyhallen ble plukket ut blant 19 kandidater og i finalen fikk de konkurranse av AdO-arena, Hafstadparken og Kaiskuru Ski- og Skiskytterarena.

Foto: Byggeindustrien/ Anne Beth Jensen

Derfor vant Lislebyhallen

Juryens begrunnelse

«Kommunen, skolen og idrettslagene rundt Lislebyhallen har gjennomført en imponerende planprosess, der det fysiske og sosiale miljøet er ivaretatt og koordinert med idrettens krav på en forbilledlig måte. Anlegget er av høy kvalitet med et blikk for detaljer. Materialvalg og miljøriktige løsninger gjør Lislebyhallen til et eksempel til etterfølgelse for hvordan idrettsanlegg kan imøtekomme lokale og globale miljøutfordringer. Anlegget hever bo- og aktivitetskvaliteten i en hel bydel, og samspiller godt med sine omgivelser. Planprosessen og sluttproduktet bærer preg av grundighet, nøyaktighet, medvirkning og en helhetlig samfunnsplanlegging som er materialisert i et flott idrettsanlegg».

Juryen har bestått av Jon Steinar Tufte (leder) – Skien Fritidspark/BPI, Frode Langø, Kulturdepartementet, Torstein Busland – Norges idrettsforbund/BPI, Bård Andresen – Vestfold Fylkeskommune/BPI, Gry Brodshaug – Kulturdepartementet

Les mer om kriteriene for Årets idrettsanlegg