Jentene fra Hadeland kvinnefotball - 11-årslag. Fra venstre: Anna Hvattum, Kjersti Jørstad, Amalie Granaasen-Bjørge, Mari Østdahl, Ingeborg Dæhlen, Mari Haugen, Ingrid Kamilla Helgaker, sammen med Terje Breivik og Trine Skei Grande. Foto: Per Tøien

Krevde full momskompensasjon og én time fysisk aktivitet i skolen da de møtte kulturministeren

Jentene fra Hadeland kvinnefotball krevde full momskompensasjon for frivilligheten og én time fysisk aktivitet i skolen da de møtte kulturminister Trine Skei Grande utenfor Granavolden Gjæstgiveri.

I forbindelse med regjeringsforhandlingene som pågår på Hadeland har Frivillighet Norge lagt opp til at forskjellige frivillige organisasjoner får anledning til å møte representanter som sitter i regjeringsforhandlinger for å understøtte frivillighetens krav om rettighetsfestet full momskompensasjon for frivillige organisasjoner.

Mandag 14. januar var det duket for Idrettens dag og i den anledning hadde jenter fra Hadeland kvinnefotball stilt opp for å fremme idrettens enkle og tydelige krav. Med godt humør og pågangsmot spilte 11-åringene fotball på glattisen med en tydelig imponert Trine Skei Grande og stortingsrepresentant Terje Breivik (V) som tilskuere. Da Trine Skei Grande spurte jentene om hva hun som minister kunne gjøre for jentene – svarte de kontant at de ønsket seg én time fysisk aktivitet i skolen hver dag.

Idretten går glipp av store pengesummer
Idrettens viktigste budskap er at momskompensasjonsordningen i dag ikke gir full kompensasjon og at idretten går glipp av betydelig pengesummer på grunn av dette. Gran IL går for eksempel glipp av betydelig penger som de kunne brukt til aktivitet. I fjor fikk klubben tilbakebetalt ca 349.000 kroner i moms, mens med full momskompensasjon ville summen vært hele ca 436.000 kroner.

For 2018 fikk hele norsk idrett totalt 518,6 millioner kroner tilbakebetalt på basert på regnskapsåret 2017. Søknadsbeløpet til idretten var derimot på hele 695,6 millioner kroner. Avkortningen, som er på 25,5 prosent av søknadsbeløpet betyr i praksis at hele 177 millioner momskroner aldri blir tilbakebetalt til idretten.

Tom Tvedt: - Urettferdig
Idrettspresident Tom Tvedt sier det er og blir urettferdig at frivillige organisasjoner skal «sponse» staten med moms – særlig når private selskaper får refundert all moms, og myndighetene ikke betaler den. Da blir løypemaskinene til hotellet og kommunen billigere enn den idrettslaget må kjøpe. Sånn skal det ikke være, sier Tom Tvedt.

Han har likevel stor tro på at regjeringen fikser opp i dette slik at idrettslagene kan bruke mer penger og ressurser på idrettslig aktivitet.
– Vare- og tjenestemomskompensasjon er blant de viktigste ordningene når det gjelder rammevilkår for idrettslagene. Når ordningen blir rammestyrt og dekker 100 prosent, vil den sørge for at idrettslagene ikke betaler avgift på frivillig arbeid, sier Tvedt optimistisk.