NFF Vestfold / Tonje Walle Egeli

Idretten får 6,33 mill kr av UDI

Norges idrettsforbund og fem særforbund har mottatt hele 6,33 millioner kroner fra Utlendingsdirektoratet (UDI). Pengene skal bidra til en meningsfull hverdag for asylsøkere på mottak landet over.

- Idrettsforbundet har jobbet aktivt for å få økt denne posten på statsbudsjettet. Idrettsforbundet søkte om 3 millioner kroner, og har fått 2,5 millioner kroner. Vi er meget fornøyd. Pengene vil bidra til å gi mange barn og unge en meningsfull fritid på mottakene rundt om i landet, sier Anja Veum, utviklingssjef i Norges idrettsforbund.

De andre særforbundene som har mottatt midler fra UDI er Norges Fotballforbund, Norges Håndballforbund, Norges Cricketforbund, Norges Klatreforbund og Norges Bandyforbund (innebandy).
- NIF oppfordret særforbundene om å søke direkte på denne ordningen. Det er veldig fint at også særforbundene engasjerer seg, og Fotballforbundet, som vi har et meget godt samarbeid med knyttet til tiltak for asylsøkere, har lang erfaring på området, sier Veum.

Idrettslag kan søke
I august/september vil Norges idrettsforbund legge ut en ny søknadsrunde hvor idrettslag kan søke om inntil 25.000 kroner for å skape ulike idrettsaktiviteter til asylsøkere slik at de får en meningsfull hverdag.
- Først og fremst må jeg få si at vi er veldig glade for at så mange idrettslag allerede har vært med å skape aktivitet på mottak – noe som er langt utover det et vanlig idrettslag gjør vanlig. Når vi åpner opp for en ny søknadsrunde håper vi på et like stort engasjement, sier Veum.

Saken fortsetter under bildet.

Foto: NFF Vestfold / Tonje Walle Egeli

Slik er fordelingen:

Stor suksess
Norges idrettsforbunds flyktningfond har allerede vært en stor suksess etter at den ble etablert i fjor høst.
- Siden oppstarten har både Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), Kavlifondet, Gjensidigestiftelsen, Den internasjonale olympiske komité og Kulturdepartementet bidratt med mange millioner kroner til fondet. Nå har også UDI bidratt i betydelig grad for å skape idrettsglede for asylsøkere, sier generalsekretær Inge Andersen i NIF.

- Det er veldig hyggelig at særforbundene og NIFs arbeid på dette området blir akseptert og honorert av myndighetene, avslutter generalsekretæren.

Ser frem imot et godt samarbeid
UDI har inngått intensjonsavtaler med en rekke nasjonale frivillige og humanitære organisasjoner. Hensikten er at beboerne på mottak kan få brukt sine egne evner og personlige ressurser gjennom frivillige aktiviteter.
- Målet med avtalene er å øke aktivitetstilbudet i mottakene for å fremme integrering og toleranse, samt å stimulere til samhandling mellom asylsøkerne og lokalsamfunnene. Vi ser frem imot et godt samarbeid med organisasjonene til beste for beboerne, sier Christine Wilberg, avdelingsdirektør i Region- og mottaksavdelingen i UDI.