idrettsgalla612.jpg

Årets ildsjel 2019: Dette er finalistene

Fem kandidater kjemper om prisen Årets ildsjel 2019. Denne uken har de blitt overrasket og fått billett til Stavanger og idrettsgallaen 5.januar. Finalistene til prisen Årets ildsjel er klare!

Blant 400 nominasjoner til den høythengende prisen, har juryen plukket ut de fem finalistene som skal kjempe om prisen Årets ildsjel 5. januar 2019.

Ildsjelfinalistene er:

Doris Nordbye, 65 år, Finnmark Idrettskrets

Klubb: Karasjok Svømmeklubb
Idrett: Svømming, friidrett og sykkel
Juryens begrunnelse: Den nominerte har bidratt sterkt for å få kvinner med i idretten på lik linje med menn, og er svært opptatt av egen utdanning og kompetanse innenfor idretten. Hun har vært sentral i byggingen av Karasjok svømmehall, har utallige verv, er trener, stiller alltid opp og er en stor bidragsyter til idrettsmiljøet i Karasjok.

Audun Leo Kolstad, 73 år, Trøndelag Idrettskrets

Klubb: Henning Skilag
Idrett: Langrenn
Juryens begrunnelse: Den nominerte har vært trener i over 50 år i flere idretter. Sentrale oppgaver har vært oppføling av utøvere, samlinger og konkurranser. Den nominerte lever og ånder for idretten.

Viktor Arvesen, 70 år, Telemark Idrettskrets

Klubb: Fossum IF
Idrett: Fotball
Juryens begrunnelse: Den nominerte har fått klubben opp å gå, og blir sett på som damefotballens far. Han har verv i damekomiteen i Norges Fotballforbund, utallige verv i krets og omtrent alle verv i klubben. Den største innsatsen ligger likevel på anleggssiden, der han har vært med på å få til flere utbygginger av banen og klubbhuset. I tillegg er han trener, dommer, hoppinstruktør, «vaktmester» og arrangerer torsdagskaffe for gamlegutta.

Gunne Gustavsen, 73 år, Akershus Idrettskrets

Klubb: Fjellhammer IL
Idrett: Håndball
Juryens begrunnelse: Den nominerte er svært sentral i klubbens virke. Hun fungerer som oppmann, foreldrekontakt, har styreverv, er arrangementansvarlig, speaker og har mottatt Gunneprisen. Den nominerte er et ekte arbeidsjern som klubben ikke kunne vært foruten.

Birger Jarl Olsen, 88 år, Oslo Idrettskrets

Klubb: Sportsklubben 1909
Idrett: Boksing
Juryens begrunnelse: Den nominerte har vært en ildsjel og er fremdeles det i sin lokale klubb i en alder av 87 år! Som utøver, trener og dommer utøver han stor entusiasme og omtanke. Han er en miljøbygger og skaper, og uten han hadde ikke klubben eksistert. Den nominerte er en ekte inspirasjon i og utenfor ringen.

Folkeavstemning

Årets ildsjel 2019 vil bli kåret på bakgrunn av ildsjeljuryens stemme og folkeavstemningen som avholdes mellom 15. desember og 4. januar. Juryens stemme og folkeavstemningen teller like mye.

Ildsjeljuryen består av:
Kjetil André Aamodt (juryleder), Ole Gunnar Solskjær, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Are Strandli, Aida Dahlen, Heidi Støre, Tom Tvedt (idrettspresident), Stian Sivertzen og Marit Bjørgen.

Har du lyst til å hylle idrettsheltene på idrettsgallaen? Les mer om programmet og kjøp billetter her.

Idrettsgallaen er et samarbeid mellom NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping.