Kloster_Aasen_fotoMartinHafsahl1.jpg

Agenda 2020 tema på idrettsjuridisk konferanse

Nordisk idrettsjuridisk konferanse ble i helgen arrangert i Oslo, der første tema var åpenhet og demokrati i internasjonale idrettsorganisasjoner. Idrettsforbundets visepresident Kristin Kloster Aasen foredro om IOCs Agenda 2020, og deltok i paneldebatt med Karen Espelund, Gerhard Heiberg og Ole Kristian Strøm.

Gerhard Heiberg ga en historisk redegjørelse av reformene i IOC (foto: Martin Hafsahl)
Gerhard Heiberg ga en historisk redegjørelse av reformene i IOC (foto: Martin Hafsahl)

VGs Ole Kristian Strøm diskuterte hvorvidt internasjonale idrettsarrangementer er politiske arenaer, mens Karen Espelund redegjorde for UEFA og FIFAs situasjon sett ut ifra den senere periodes demokrati- og korrupsjonsskandaler. Etter dette kommenterte Gerhard Heiberg innleggene.



Gerhard Heiberg, Karen Espelund, Ole Kristian Strøm og Kristin Kloster Aasen i paneldebatt (foto: Martin Hafsahl)

Kloster Aasen vektla følgende i sitt innlegg om IOCs Agenda 2020:

Charteret: IOC og den olympiske bevegelse har et klart definert formål i det olympiske charter: “The goal of the Olympic Movement is to contribute to building a peaceful and better world by educating youth through sport practised in accordance with Olympism and its values.”

Thomas Bach gikk til valg som IOC-president i 2013 på å reformere organisasjonen. Det ble til Olympic Agenda 2020, der hans engasjement særlig handlet om å bekjempe kampfiksing og doping.

Mens IOCs reformer i 1999 ble framtvunget av Salt Lake City-skandalen, kom IOCs reformer i 2014 fordi organisasjonen selv så at det var nødvendig. Olympic Agenda 2020-prosessen tok  ett år med diskusjoner og konsultasjoner i den olympiske bevegelse, der IOC mottok over 40000 innspill fra hele verden. De norske innspillene var farget av debatten som gikk parallelt om Oslos mulige kandidatur som vertsby for OL og Paralympics i 2022:

Norske innspill til Agenda 2020 (pdf)

  • Universelle menneskerettigheter i forbindelse med planlegging og gjennomføring av OL/PL.
  • Likestilling. 
  • Arbeidstakerrettigheter.
  • Intensivere kampen for den rene utøveren (antidoping og kampfiksing).
  • Miljømessig bærekraft.
  • Tiltak for å få ned kostnader ved OL/PL.

I Agenda 2020-prosessen ble det så nedsatt 14 arbeidsgrupper, sammensatt av personer innenfra og utenfra den olympiske bevegelses, som jobbet med ulike tema.
40 konkrete reformforslag vedtatt under den 127 IOC-sesjonen i Monaco i desember 2014.

Hva er resultatet av de 40 punktene?
IOC har som mål å ha innarbeidet de nye vedtakene innen 2020. De viktigste områdene med endringer er i hovedsak disse:
Søkeprosessen for å arrangere OL:
Skal formes som en invitasjon, der man inviterer til dialog om hvordan kandidatens OL-prosjekt passer inn i byens/landets langsiktige utviklingsplaner. Nye momenter her er også at øvelser kan avholdes utenfor vertsbyen/regionen og i spesielle tilfeller også utenfor landets grenser. I tillegg oppmuntres det til maksimal gjenbruk av eksisterende og demonterbare anlegg.

Ett konkret eksempel er at Tokyo 2020 allerede har spart 1,7 milliarder amerikanske dollar ved å finne billigere løsninger i tråd med vedtak i Agenda 2020.

Endringer i vertsbykontrakten (HCC)
HCC skal ha klausuler knyttet til punkt 6* (om diskriminering) i de grunnleggende prinsippene i det olympiske charteret, samt miljø- og arbeidsrelaterte forhold.
IOC skal offentliggjøre vertsbykontrakten (HCC)
HCC skal inneholde detaljer om IOCs økonomiske bidrag til den lokale organisasjonskomiteen.

De tekniske manualer: Host City Contract operational requrements er nedskalert fra 7000 til 350 sider, er formet som grunnlag for kunnskapsoverføring snarere enn kravliste - Olympic Game Guides.

Seksuell orientering nevnt i The 6th Fundamental Principle of Olympism:
*Nytt “6th Fundamental Principle of Olympism”:
“The enjoyment of the rights and freedoms set forth in this Olympic Charter shall be secured without discrimination of any kind, such as race, colour, sex, sexual orientation, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status”.

OL blir ikke større og større
IOC skal begrense antall utøvere, funksjonærer og konkurranser for de Olympiske leker:
10 500 utøvere under sommerlekene
2900 utøvere under vinterlekene
5 000 akkrediterte trenere og støttepersonell, sommer
2 000 akkrediterte trenere og støttepersonell, vinter
310 konkurranser under sommerlekene
100 konkurranser under vinterlekene

Likestilling:
IOC skal jobbe for likestilling mellom kjønnene
IOC skal sammen med særforbundene søke å oppnå 50 % kvinnelig deltakelse i OL
Skape bedre muligheter for kvinnelig deltakelse i OL
Oppfordre til konkurranser for lag sammensatt av utøvere fra begge kjønn

Antidoping og kampfiksing:
IOC intensiverer arbeidet for «the clean athlete»: Det langsiktige arbeidet som har resultert i WADA slik det er i dag. 10 millioner USD til å arbeidet for å reduserer risikoen for kampfiksing, enhver form for manipulering av konkurranser og korrupsjon. 10 millioner USD til støtte til prosjekter som tilbyr en ny vitenskapelig tilnærming til anti-doping.

Inngå strategiske partnerskap
IOC skal samarbeide og danne nettverk med kompetente og internasjonalt anerkjente aktører for å øke påvirkningskraften av sine programmer.
- Idrett er nå nevnt i FNs utviklingsmål – takk til IOC.

Overholde grunnleggende prinsipper for godt styresett
Alle innenfor den olympiske bevegelsen skal akseptere og overholde grunnleggende prinsipper for godt styresett: «PGG – Principles of Good Governance»
IOC har bestemmelser for «Autonomy», «Accountability» og «Transparency»

Økt åpenhet
IOCs regnskap skal utarbeides og revideres i henhold til internasjonale økonomiske standarder for rapportering (IFRS), selv om IOC ikke er forpliktet til å følge disse høyere standardene International Financial Reporting Standards. IOC skal lage en årlig aktivitets- og økonomi- rapport, som inkluderer policyen for godtgjørelse av IOC-medlemmer.

IOC har etablert en stilling som «compliance officer»
Paquerette Girard Zappelli, medlem av «the Expert Advisory Panel for Transparency International’s Corruptrion in Sport Initiative». Gir råd til IOCs medlemmer, IOCs administrasjon, NOC’er, IFs og alle andre interessenter i den olympiske bevegelsen. Gi råd om nyutviklinger.

Endre rekrutteringsprosessen for IOC-medlemskap:
Nominasjonskommisjonen skal ta en mer proaktiv rolle i å identifisere de rette kandidatene.
Kandidatenes profil skal hensynta et sett av kriterier - som skal forelegges IOCs styre av Nominasjonskommisjonen for godkjenning – herunder:
IOCs behov hva gjelder ferdigheter og kunnskap.
Geografisk balanse, så vel som et maksimalt antall representanter fra samme land.
Kjønnsfordeling.
Utøverkommisjon for representanter fra IF/NOC’er.
IOC Session skal med hensyn til nasjonalitetskriteriene i særlige tilfeller kunne innvilge maksimalt fem unntak for individuelle IOC-medlemmer

Ethics Commission:
Kommisjon på ni medlemmer.
Flertallet er ikke aktive IOC-medlemmer, og minst to skal ikke være eksterne.
Leder, nestleder og medlemmene av etikkommisjonen er valgt av IOC Session, for fire år, med mulighet for et gjenvalg. Skal utarbeide og revidere etiske standarder, blant annet Code of Ethics.

Se http://www.olympic.org/olympic-agenda-2020

Se også
Olympic Agenda 2020 - anbefalinger (IOC)
Olympic Agenda 2020 - NIFs innspill
https://www.idrettsforbundet.no/om-nif/rapporter/

Fakta:
Den olympiske bevegelse består av tre deler:
IOC
Internasjonale særforbund
Nasjonale olympiske komiteer
IOC har 115 medlemmer valgt av IOC Session
Individuelt valgt – 70
Olympiske komiteer – 15
Internasjonale olympiske forbund – 15
Utøvere – 15

 Nordisk idrettsjuridisk konferanse fortsetter søndag med tema "Fotballagenter"