Debatt: Håvard Øvregård, Norges idrettsforbund (t.v.), og Kristoffer Paulsen Vatshaug, Norges fotballforbund, under debatten på frokostmøtet «Jævla homo». Foto: Ellen Kessel

– Hvis noen bruker «homo» som skjellsord på trening så må det få en reaksjon

To ting løftes fram for at alle skal føle seg velkomne: Kommunikasjon og nulltoleranse for skjellsord, trakassering og hets.

– Det er viktig at alle trenere og ledere snakker med utøverne på første samling med en ny gruppe eller et nytt lag. Man skal vise at alle er velkomne og at trakassering og hets ikke aksepteres, sier Håvard Øvregård, rådgiver verdiarbeid i Norges idrettsforbund.

Øvregård holdt et innlegg og deltok i debatten under Norges Fotballforbunds frokostmøte «Jævla homo». Han sier at det kan være lettere å føle seg velkommen om idrettslaget snakker om likeverd i klubben.

– Det er viktig å nevne ordet «homo». En måte man kan gjøre det på er for eksempel å si «i denne klubben aksepterer vi ikke trakassering og hets. Om du er hvit eller svart, om du er homo eller hetero betyr ikke noe her». Da gir man en klar beskjed til alle som eventuelt er i skapet om at det går fint å være åpen om det i idrettslaget, sier han.

God kommunikasjon med utøverne

Det var bred enighet blant debattdeltakerne om at kommunikasjon er et av nøkkelelementene for at klubbene skal være inkluderende. VG-kommentator og debattdeltaker Leif Welhaven sier at ting kan være lettere i teori enn i praksis, men at alt handler om kommunikasjon.

– Det handler om bevisstgjøring fra man er ung om at folk er dem de er. Du er der for å drive med idrett, om du er glad i den ene eller andre er helt irrelevant, sier Welhaven.

Brann-supporter Gjert Moldestad deltok også i debatten. Han mener også at det er viktig å snakke med utøverne og at klubbene må sette tydelige rammer for ordbruk.

– Klubben må være klar på at de aksepterer at alle mennesker er seg selv og at ingen skal bli hetset eller at for eksempel «homo» blir brukt som skjellsord. Det å sette klare, tydelige rammer og snakke om det, vil hjelpe, sier Moldestad.

Nulltoleranse for skjellsord

Øvregård sier at det er viktig at det slås ned på bruk av skjellsord og trakassering.

– Jeg vil at alle klubber skal ha nulltoleranse for bruk av «homo» eller lignende som skjellsord. Hvis noen bruker «homo» som et skjellsord på treningsfeltet så må det få en reaksjon. I kamp skal det ha rødt kort. Det bør det også, i overført betydning, få på trening, sier han.

Han har også et tips for hvordan man kan si ifra om noen slenger ut skjellsord i lufta eller sier det på tull:

– Hver gang man hører ordet «homo» så kan man spørre «hva mente du med det?» så vil gjerne svaret være at han eller hun ikke mente noe. Da følger man opp og sier at «vi bruker ikke det ordet som et skjellsord her». Man må si at det ikke er greit å si det, selv om personen ikke mener noe med det. Folk kan høre det og ikke forstå at det bare var ment morsomt. Det kan gjøre at personer føler at de ikke er velkomne. Vi skal sørge for at vi er åpne og inkluderende for alle og da betyr det at visse typer fleiping og humor må vi faktisk sette ned foten for.

Brann-supporter Moldestad sier at det kan kreve litt mot å si ifra, men at man må gjøre det for at folk skal slutte å bruke ord om legning som skjellsord. Han håper at det skal bli enklere for flere å si ifra i framtiden.

– Vi må tørre å si ifra når vi hører ting. Vi har gjort det lenge med rasisme, hvor alle er enige om at rasisme ikke hører hjemme, så hvis noen sier noe rasistisk så sier folk ifra med en gang. Det ligger innebygget i oss å si fra om rasisme, men vi har det kanskje mindre inne at det ikke er greit når noen bruker «homo» som skjellsord. Derfor må vi snakke om dette, vi må bruke tid på dette og få det innarbeidet hos mennesker, sier han.

Klikk her for å se NFFs frokostmøte «Jævla homo».

Les mer om NIFs verdiarbeid og «Idretten mot homohets» her.