Forbudet mot markedsføring av usunne produkter rettet mot barn og unge skal ikke gå ut over idretten og ideelle formål. Men både forskriften og veilederen har skapt stor usikkerhet blant arrangører i idretten og deres sponsorer. Nå inviterer helseminister Jan Christian Vestre til hastemøte for å rydde opp i uklarhetene. Foto: Eirik Førde
Forbudet mot markedsføring av usunne produkter rettet mot barn og unge skal ikke gå ut over idretten og ideelle formål. Men både forskriften og veilederen har skapt stor usikkerhet blant arrangører i idretten og deres sponsorer. Nå inviterer helseminister Jan Christian Vestre til hastemøte for å rydde opp i uklarhetene. Foto: Eirik Førde

Hastemøte om markedsføringsforbudet mot usunne produkter

Helse- og omsorgsdepartementet inviterer nå til et hastemøte med Idrettsforbundet og bransjeforeningen for virksomheter som bruker sponsing og arrangementer som markedsføringsverktøy.

På møte vil departementet gi nødvendige avklaringer om sponsunntaket i forskriften

Norges idrettsforbund har vært i aktiv dialog med departementet om forskriften, særlig knyttet til unntaket for sponsing. Unntaket som gjelder idretten og ideelle formål, har skapt mye usikkerhet for de berørte parter.

– Norges idrettsforbund er glad for at Helse- og omsorgsdepartementet nå inviterer til et hastemøte til uken for å få fortgang med å rydde opp i uklarhetene i det nye regelverket som forbyr markedsføring av usunne produkter. Helsemyndighetene har vært tydelige på at forbudet ikke skal ramme idretten og ideelle formål, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai og legger til:

– Veilederen skal klargjøre den nye forskriften. Det gjør den ikke i dag. Det har vi også gitt tydelige tilbakemeldinger på i våre tidligere møter med helsemyndighetene. Vi har heller ingen tid å miste så lenge flere næringslivsaktører nå sitter på gjerdet og vurderer om de må avslutte sine samarbeidsavtaler med idretten på grunn av disse uklarhetene.

Det er stor usikkerhet om hva arrangørene og deres sponsorer faktisk har lov til å gjøre.

Saken fortsetter under bildet.Zaineb 1920.jpgFoto: Geir Owe Fredheim, NIF

– En ting er å tillate logoeksponering fra produsenter av disse næringsmiddelkategoriene på våre idrettsarrangementer. Noe annet er om arrangøren har lov til å dele ut slike produkter til barn og unge under et idrettsarrangement, og som gjerne ligger som et sentralt vilkår i en sponsoravtale, fortsetter idrettspresidenten.

–  Vi forventer nå at helsemyndighetene igangsetter et fortløpende revisjonsarbeid av veilederen slik at alle uklarheter blir ryddet av veien umiddelbart. Her må man også gi gode eksempler på hva som er lov, og hva som eventuelt ikke er lov. Man kan ikke sitte å vente i ukevis på innspillsrundene før veilederen oppdateres, avslutter Al-Samarai.