Idrettsforbundet feirer verdensdagen for Downs syndrom

– Dagen i dag minner oss på visjonen vår om å skape idrettsglede for alle, sier konstituert idrettspresident Arne Bård Dalhaug.

I dag, torsdag 21. mars, er det verdensdagen for Downs syndrom. Den markeres over hele verden for å feire mangfoldet vi alle er en del av.

I dag begynner også Norgeslekene på Lillehammer, der personer med ulike type utviklingshemminger konkurrerer i idretter som langrenn, alpint, truger, skøyter, klatring og innebandy.

Og nettopp det – å skape en idrettsarena for alle, uavhengig av kjønn, bakgrunn, funksjonsnedsettelser eller, i dette tilfellet, utviklingshemming – underbygger NIFs visjon om «Idrettsglede for alle».

– Norges idrettsforbund har en svært ambisiøs visjon, og en visjon som inkluderer. «Idrettsglede for alle» betyr idrett med et smil om munnen for alle som ønsker å drive organisert idrett i Norge, forteller konstituert idrettspresident Arne Bård Dalhaug

Han er tydelig på at verdensdagen for Downs syndrom er en viktig påminner for å klare å leve opp til visjonen.

– Denne dagen setter søkelyset på personer med Downs syndrom, noe som er med på å skjerpe oss i vårt arbeid med best mulig idrett for flest mulig, sier Dalhaug.

– Alle drømmer er like mye verdt
For å nå fram til personer med utviklingshemming og lykkes med dette arbeidet, er NIF avhengig av drahjelp. Det får man i form av samarbeidsavtalen med Telenor, et samarbeid som skal styrke arbeidet med Special Olympics Norge og idrett for personer med utviklingshemming.

Sponsorsjef i Telenor, Petter Svendsen, understreker at idretten skal være en arena for alle.

– Idretten må gå foran og gi like muligheter, legge til rette for at alle kan delta og gi aksept for at alle drømmer er like mye verdt, sier han.

Derfor har Telenor valgt å inngå i dette samarbeidet med NIF.

– Vi har en grunnleggende tanke i vår sponsing om at vi skal være med fra bredde til topp. Telenor skiller ikke på om du er funksjonsfrisk, har en funksjonsnedsettelse eller har en utviklingshemming. Idretten er viktig for alle uansett, forteller sponsorsjefen.

Vær deg selv og skryt av andre
Én av dem som har representert Norge i Special Olympic Games er Jon Tallberg Bjørlykke. Han er alpinist og skulle egentlig deltatt i Norgeslekene på Lillehammer, men er dessverre skadet og er derfor ikke klar for å konkurrere.

Jon er imidlertid klar på hvordan man bør oppføre seg mot hverandre for å skape et godt miljø i idretten.

– Man må være seg selv og skryte av hverandre. For eksempel kan man si «så kult, da – bra gjort!» dersom noen andre gjør noe som er bra, sier Jon.

Idrettsstjernene istemmer
Jons alpint-kollega Atle Lie McGrath og fotballspilleren Caroline Graham Hansen er med på å fronte samarbeidet mellom NIF og Telenor. Begge de to har stor tro på idrettens inkluderende funksjon.

– Idretten gir en plattform for å inkludere mennesker med ulike evner, bakgrunner, kjønn og aldre. Ved å tilrettelegge godt, kan idretten bidra til å skape et mer mangfoldig og inkluderende samfunn, forteller Barcelona-spiller Graham Hansen.

McGrath, som kan slå i bordet med flere verdenscupseiere i slalåm, er enig.

– Idretten har en viktig rolle for å skape et inkluderende samfunn. Det er gode forutsetninger for å få det til, men vi har enda mer å gå på. Vi må fortsette å invitere inn så mange vi kan, istemmer alpinisten.

Han har blitt godt kjent med Jon gjennom deres felles ønske om å jobbe for en mer inkluderende idrett, og skryter av alpint-kollegaen sin.

- Jon er en kul fyr og rå atlet. Jeg håper han kan være med oss på en treningsøkt på Olympiatoppen i sommer. Det hadde vært veldig kult, avslutter McGrath.