Øverst fra venstre: Thea Skottlien, Fride Hvidsten, Martine Torstrup. Midten fra venstre: Viktoria Lenes, Jakob Bakken, Tora Johansen, Sveinung Fredriksen. Nederst fra venstre: Jenny Brandal, Adrianna Berg, Vilde Sjåvik

Her er neste års idrettsfrivillige

Snart skal Norges idrettsforbund sende et nytt kull frivillige på utveksling gjennom Idrettsutvekslingen. – Jeg gleder meg til å bli kjent med idretten i en ny kultur, sier Martine Torstrup fra Mandal.

Fra august 2024 til juni 2025 skal 10 unge idrettsledere jobbe for NIFs samarbeidspartnere i Zambia og Zimbabwe.

Tora Johansen fra Tromsø, er én av ti idrettsfrivillige som reiser ut i august. Hun ser på idrettsutvekslingen som en unik opplevelse, hvor hun kan få ny kunnskap om idrett.

- Det jeg gleder meg aller mest til er å bli kjent med en ny kultur, og å få delt idrettsglede med lokalbefolkningen i Zambia. Jeg må nesten legge til at jeg også håper å få sett noen kule dyr i løpet av året.

De 10 deltakerne skal blant annet bidra med sin idrettskompetanse på skoler, i idrettslag og lokalsamfunn i Zambia og Zimbabwe. Deltakerne jobber i den lokale breddeidretten i våre partnerorganisasjoner i sør. I neste års utveksling skal to av deltakerne bo i Zimbabwe, mens 8 blir utplassert i Zambia.

Før deltakerne fikk klarsignal til å reise, måtte de gjennom et tre dagers uttak i regi av NIF. Det var over 50 søkere til årets utveksling.

Nicolaj Møller Jensen, rådgiver i Norges idrettsforbund, er godt fornøyd med årets deltakere.

– Gjennom uttaket får vi tatt pulsen på kompetansen som finnes der ute blant unge, norske idrettsledere. I år var det sterk konkurranse om plassene, og vi er veldig fornøyde med gjengen som drar til Zambia og Zimbabwe i august.

Siden 1997 har nærmere 500 norske idrettsungdommer deltatt i utvekslingsprogrammet Idrettsutvekslingen. Utvekslingen er en del av norsk idretts internasjonale arbeid.