Deltakerne på årets Lillehammer Young Leaders Programme. Foto: Alexander Eriksson

Unge idrettsledere fra 13 nasjoner var samlet på Lillehammer

Forrige helg ble Lillehammer Young Leaders Programme (LYLP) arrangert med deltakere fra hele verden. Med «fair play» som overordnet tema fikk deltakerne mulighet til å utveksle erfaringer, dele kunnskap og ikke minst utvide sitt idrettslige nettverk.

Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre har med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB utviklet et internasjonalt lederprogram for norske og internasjonale idrettsledere. Årets utgave hadde blant annet deltakere fra Jordan, Zimbabwe, Peru og USA.

– Vi har hatt en helt fantastisk helg med engasjerte deltakere som virkelig har utnyttet mulighetene dette programmet gir. Den store geografiske og kulturelle spredningen i deltakermassen har løftet workshopene og diskusjonene til et helt eget nivå, sier en entusiastisk prosjektleder Nora Kaalstad.

Utvidet nettverk
Av de 36 deltakerne på årets program er rundt halvparten fra Norge, mens resterende deltakere er unge idrettsledere fra både fjern og nær.

– Programmet skal gi ny kunnskap og inspirasjon til videre engasjement i idretten, samtidig som vi også er veldig opptatt av å skape nettverk mellom deltakerne. De norske deltakerne deler for eksempel rom med de utenlandske, og vi har et eget sosialt program med mål om å skape vennskap og relasjoner på tvers. Vi tror og håper disse relasjonene vil være nyttige i deres fremtidige lederverv i både norsk og internasjonal idrett, sier Kaalstad.

Storfint besøk
Legacy-senteret og LYLP er en direkte arv etter ungdoms-OL i 2016 og bygger videre på det ungdomsløftet ungdoms-OL sto for i norsk idrett. Det var derfor ekstra inspirerende for deltakerne når sjefen for ungdoms-OL, Tomas Holmestad, var innom for å dele sine ledererfaringer under fredagens faglige program.

– Tomas sin presentasjon var ett av høydepunktene gjennom helga, og det var så inspirerende for deltakerne å høre hvordan ungt lederskap formet lekene i 2016. Vi er stolte og ydmyke over at vi får forvalte denne arven videre med unge idrettsledere som hovedmålgruppe, sier Kaalstad.

Tomas var en av mange dyktige bidragsytere som bidro under den faglige deler av LYLP-samlingen 9.-12. februar.

Artikkelen fortsetter under bildet. Bilde 2 kopi.jpg
Tomas Holmestad, som var sjef under ungdoms-OL på Lillehammer i 2016, delte sine ledererfaringer fra lekene.

Av unge – for unge
De siste tre årene har over 120 norske og internasjonale unge ledere deltatt på Lillehammer Young Leaders Programme. I samarbeid med det svenske idrettsforbundet er det nå opprettet en prosjektgruppe som skal videreutvikle programmet for årene fremover.

– Tilbakemeldingene fra deltakerne gjennom de siste tre årene har vært helt fantastiske, og vi er sikre på at dette er et program som både norsk og internasjonal idrett trenger. Hele programmet er basert på tankegangen «av unge, med unge, for unge», og alle de unge idrettslederne som har vært involvert i planlegging og gjennomføring så langt, fortjener stor honnør. Når vi nå skal se på ytterligere forbedringer på programmet, er vi stolte over å ha fått med oss både svenske og norske unge ledere i dette arbeidet, sier daglig leder i Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre, Per Erik Mæhlum.

Fakta om Lillehammer Young Leaders Programme

• Arrangert for tredje gang vinteren 2023
  • Totalt 60 norske deltakere og over 60 internasjonale deltakere fra 29 ulike nasjoner har deltatt siden oppstarten
  • Prosjektet er finansiert gjennom støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og egenandel fra deltakerne