Troppen klar for avreise til åpningsseremonien. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund

Special Olympics World Summer Games er i gang!

Special Olympics World Summer Games (SOWSG) ble åpnet med en storslått åpningsseremoni på Olympiastadion. – Det var en fantastisk opplevelse, det var også veldig stas for oss at Madcon var den store artisten, sier leder for den norske troppen Mette Berg.

Lørdag 17. juni markerte starten på SOWSG i Berlin med en storslått åpningsseremoni. Arrangementet er verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemming. 7000 utøvere fra 190 land skal konkurrere i Berlin frem til 25. juni.

På vei inn på stadion. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund.

Norsk artist

Den norske duoen Madcon har laget den offisielle sangen til mesterskapet, og de opptrådte også på åpningsseremonien. Madcon tok seg god tid til å hilse på den norske troppen før de gikk inn på stadion.

– ­Åpningsseremonien var veldig bra, jeg er stor fan av Madcon. Det er veldig gøy å være her, jeg får oppleve så mye, sier Eirik Vagstad Brunstad som skal delta i svømming.

Madcon overrasket den norske troppen på vei inn. Foto: Marte Hoel Romskaug / Norges idrettsforbund.

I gang

Norges delegasjon består av 43 utøvere som skal konkurrere i ti ulike idretter. Den norske troppen har tilbrakt noen dager i vertsbyen Norderstädt, der et kulturelt og sportslig opplegg ventet dem. Nå er det endelig tid for konkurranser.

– Det var nok litt sjokk til å begynne med, men nå har de begynt å nyte opplevelsen. De er i gang med trening og konkurranser, og snart begynner alvoret å senke seg. Vi gleder oss til å komme i gang, sier Berg.

Mange idretter

De neste sju dagene skal det konkurreres i 26 ulike idretter. Norge deltar i badminton, bowling, friidrett, golf, håndball, judo, ridning, rytmisk gymnastikk, svømming og turn.

Bilder til fri redaksjonell bruk:
Under lekene legges det fortløpende ut bilder i denne mappen. Bildene kan fritt benyttes til redaksjonelle saker mot kreditering. Første gang du går inn må du be om tilgang.

Se norges innmarsj her. Foto: ESPN.

Norges innmarsj from Idrettsforbundet on Vimeo.

Følg Special Olympics Norway i sosiale medier:

Facebook: http://www.facebook.com/specialolympicsnorway

Instagram: https://www.instagram.com/idrettsforbundet

Mer informasjon om den norske troppen

Offisiell arrangørside