Foto: Erik Ruud

Setter i gang arbeid mot spiseforstyrrelser og kroppspress i idretten

Norges idrettsforbund har begynt arbeidet med en handlingsplan for en tryggere idrett, og for å forebygge kroppsmisnøye og spiseforstyrrelser.

Idrettsforbundet har satt ned en arbeidsgruppe og utformet mandat for gruppens arbeid. Kultur- og likestillingsdepartementet bidrar med midler til utvalgsarbeidet.

– Vi har sett mange triste og alvorlige saker om spiseforstyrrelser i idretten. Når miljøene som i utgangspunktet skal være sunne og friske blir utfordrende, er det et tydelig signal vi må ta på alvor. Nå skal Idrettsforbundet lede en arbeidsgruppe som skal se på hvordan vi kan bedre situasjonen, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

I løpet av høsten 2023 skal arbeidet ende i en handlingsplan. Den skal inneholde strategiske og operative forslag til løsninger i idretten og miljøet rundt, som foresatte, skoler, utdanningsinstitusjoner og helsevesen. Gruppen skal også komme med forslag til hvordan de forskjellige tiltakene kan finansieres.

Arbeidsgruppen ledes av Vibecke Sørensen som er 1. visepresident i Norges idrettsforbund og avdelingsoverlege ved Bærum sykehus.

– Norges idrettsforbund takker for tilliten til å lede dette arbeidet. Vi er takknemlige for at dette temaet settes høyt på agendaen også politisk. Arbeidet med forebygging av spiseforstyrrelser er viktig for oss, og vi ser nå frem til å komme i gang med denne arbeidsgruppen, sier Sørensen.

Gruppen vil ellers bestå av:

• Stian Ellingsen Lobben, fastlege og spesialist i idretts- og allmennmedisin
  • Ive Kristin Staune, nestleder for Landsgruppen av helsesykepleiere og helsesykepleier i Lillehammer kommune og på NTG Lillehammer
  • Christine Holm Moseid, idrettslege og spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering, forsker ved Senter for idrettsskadeforskning ved Norges idrettshøgskole og medlem av idrettsmedisinsk etikkutvalg
  • Øyvind Rø, professor i psykiatri ved UiO, forskningsdirektør ved RASP/OUS og tilknyttet Olympiatoppens helseavdeling som psykiater
  • Kjetil Hildeskor, generalsekretær i Norges friidrettsforbund
  • Utøverrepresentanter: Stian Skjerahaug (turn) / Therese Johaug (langrenn)
  • Katja Smith Ødegaard, rådgiver i Sunn idrett
  • Else-Marthe Sørlie Lybekk, assisterende generalsekretær i Norges idrettsforbund