riktig-niflogo.jpg

Skuffende at IOC åpner for russisk deltakelse

Den internasjonale olympiske komité (IOC) har bestemt at individuelle utøvere med russisk og belarusisk pass kan delta i OL i Paris under et strengt nøytralitetsregelverk – Skuffende, sier idrettspresent Zaineb Al-Samarai.

– Vi er skuffet over at det nå åpnes opp for nøytrale individuelle utøvere med russisk og belarusisk pass i OL. Norsk idrett fordømmer Russlands aggresjon og invasjon i Ukraina. Situasjonen i Ukraina har store konsekvenser for det ukrainske folk og for ukrainske idrett, og norsk idretts solidaritet er udiskutabelt hos dem, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.

Norges idrettsforbund har hatt et klart standpunkt mot russisk og belarusisk deltakelse i internasjonal idrett siden den russiske invasjonen av Ukraina, og har presentert dette standpunktet i en rekke internasjonale fora hvor NIF har vært representert.

Helt siden krigen brøt ut har Norge, sammen med de nordiske søsterorganisasjonene, utgjort et mindretall i internasjonal idrett om synet på russisk og belarusisk deltakelse. Senest i går ble det fellesnordiske standpunktet gjentatt overfor IOC i et møte med alle verdens olympiske komiteer.

– Vi må erkjenne at Norge, sammen med de øvrige nordiske landene, hele tiden har vært i mindretall i dette spørsmålet internasjonalt. Derfor er ikke dette vedtaket overraskende, sier Zaineb Al-Samarai, som understreker at det er IOCs styre, og ikke de nasjonale olympiske komiteer som fatter vedtak i slike saker.

På Idrettstinget i juni ble det vedtatt at Norge skal delta i OL og PL i Paris.

– Norske utøvere skal delta i OL og Paralympics i Paris, forsikrer Zaineb Al-Samarai.

Vedtaket til IOC er i stor grad det samme som ble vedtatt av den internasjonale paralympiske komiteen (IPC) 29.september.

IOCs nøytralitetsprinsipper

Nøytrale individuelle utøvere som skal delta i OL må følge en rekke strenge nøytralitetskrav og kan ikke ha vist aktiv støtte til krigen i Ukraina. Det blir eksplisitt poengtert at utøvere som har en knytning til den russiske eller belarusiske forsvarsmakten, ikke får delta. IOC understreker at den Russiske olympiske komiteen fortsatt er suspendert av IOC og ingen offisielle representanter fra Russland eller Belarus vil bli invitert til lekene i Paris. Det åpnes ikke for deltakelse av lag med nøytrale utøvere med russisk eller belarusisk pass i OL.