Idrettspresident Berit Kjøll  sammen med frivillige på Horten Roklubb. Leder av idrettsrådet Line Berger til høyre. Foto: Vidar Kalnes
Idrettspresident Berit Kjøll sammen med frivillige på Horten Roklubb. Leder av idrettsrådet Line Berger til høyre. Foto: Vidar Kalnes

Møte med fellesskapets kraft i Horten

Rett før koronaen traff, i mars 2020, hadde idrettspresidenten avtalt møte med Horten idrettsråd og Vestfold og Telemark idrettskrets om et besøk til idretten i Horten. Da pandemien kastet om på alle avtaler og alle planer, forsvant møtet med Horten ut. Desto hyggeligere var det å ta opp ballen igjen på nyåret i 2023.

Idrettsrådet hadde lagt opp til en interessant og fin rundtur for Berit Kjøll. Idrettsråd, idrettskrets, ordfører og ansatte i kommunen var med på runden sammen med idrettslagene som ble besøkt. Alle møtene hadde en anleggsdimensjon ved seg, og møtene viste fram hele idrettens fellesskapskraft. I Åsgårdstrand sørger et sterkt styre i idrettslaget for mange nye anlegg, for 300 barn på allidrett, for 80 personer på seniorkafé og et idrettslag som tar rollen som samfunnsaktør på største alvor. Besøket på klubbhuset viste broen fra tiden klubbhuset ble bygget til dagen i dag med en flott ny anleggspark – bygget på dugnad.

Hos Horten Sportsklubb fikk idrettspresidenten møte et lokale fullt av kampsportutøvere i alle aldre. Uten eget anlegg ble likevel det leide lagerbygget hjem for boksing, kickboxing og MMA – fra nybegynnere til norgeseliten. Bokseringen, som var kjøpt fra Cecilia Brækhus, fylte nesten hele høyden i bygget slik at kampsportutøvere over 190 cm neppe hadde klarert stålbjelken i taket. Uten ventilasjon, med begrenset oppvarming og uten garderober har klubben like fullt skapt et tilholdssted og en treningsarena som inviterer til trening, samvær og deltakelse. Men et litt mer egnet anlegg står like fullt øverst på ønskelisten.

Dagen ble rundet av på Horten Roklubb med tradisjon lekkende fra vegger og tak. Ikke i noe OL eller VM siden 1972 har Norge deltatt uten representanter fra Horten Roklubb. Der er det tradisjon for å representere Norge, og der er det tradisjon med VM- og OL-medaljer. Klubben fikk luftet sine utfordringer både med mulighetene for et roanlegg på Borrevannet, med vannskutere inn i banen på Horten indre havn og med økte krav både fra myndigheter og idretten selv til søknader og rapporteringer.

Verdien av et slikt besøk er stor, både for idrettsstyret som får lyttet til dem som virkelig har skoene på, men slike møter fremmer også felles oppfatning på tvers av idrettslagene, med kommunen og er med på å styrke idrettsrådets rolle.