Idrettspresident Berit Kjøll gleder seg til å ta fatt på oppgaven. Foto: Marte Hoel Romskaug

Idrettspresidenten skal lede ANOCs bærekraftskommisjon

Idrettspresident Berit Kjøll er utpekt av Association of National Olympic Committees (ANOC) til å lede organisasjonens bærekraftskommisjon.

ANOC er sammenslutningen av alle verdens 206 nasjonale olympiske komiteer. I dag leder Kjøll bærekraftskommisjonen i European Olympic Committees (EOC).

– Den olympiske bevegelsen har svært høye ambisjoner på bærekraftsområdet, og ANOC som organisasjon har en nøkkelrolle i å sørge for at internasjonal idrett drar i samme retning og koordinerer innsatsene mest mulig effektivt. Internasjonal idrett skal være en viktig bidragsyter i å oppfylle FNs bærekraftsmål, sier Kjøll.

Som leder av kommisjonen vil Kjøll bli ex.officio medlem av ANOCs styre, og hun vil rapportere direkte til dem.

– Norsk idrett må ta internasjonale posisjoner for å påvirke utviklingen i internasjonal idrett. For NIF som olympisk komité, er det svært viktig at vi tar posisjoner i sentrale fora innen den olympiske bevegelse. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven, sier Kjøll.

Fra før er styremedlem i IOC og idrettsstyremedlem, Kristin Kloster, medlem av IOCs bærektraftskommisjon.

Les mer om ANOC her.

Les mer om det olympiske bærekraftsarbeidet her.