80 prosent av det norske folk blir stolte når vi gjør det bra i idrett internasjonalt. Thor Gotaas forteller oss hvorfor i den nyeste episoden av Idretten vil!

Idrettens betydning for nasjonalfølelsen er ufravikelig

I boken som alle nye statsborgere i Norge mottar, fremkommer det at 80 prosent av alle nordmenn blir stolte når vi gjør det bra i idrett internasjonalt, mens 50 prosent er svært stolte av Norge når det gjelder idrett.

Verken økonomi, demokrati, velferd eller noen andre områder oppnår mer enn 20 prosent.

– Idrett er en av de viktigste delene av norsk kultur og identitet. Dette dokumenterer også idrettens betydning i samfunnet. Norge har vært kåret som verdens beste idrettsnasjon hele fem ganger siden 2017. Slike prestasjoner ville ikke vært mulig uten den imponerende frivillige innsatsen som legges ned i våre nærmere 9500 idrettslag over hele landet og som bidrar til å bygge gode og trygge lokalsamfunn hver eneste dag, sier idrettspresident Berit Kjøll, og legger til:

– Idretten gjør nordmenn oppriktig stolte. Selv om det er morsomt at våre fremste utøvere gjør det godt internasjonalt, er det den nære idrettsgleden som virkelig samler oss og som skaper gode og trygge fellesskap.

Til alle som nå forbereder17. mai taler oppfordrer NIF å følge norsk idretts podcast "Idretten vil". Månedens episode handler nettopp om hva det betyr å være norsk, og spesielt om hvordan idretten er en viktig del av følelsen av nasjonal stolthet. Hovedgjest i studio er forfatter og folkeminnegransker, Thor Gotaas. Han tar oss med på en historisk reise som kan hjelpe oss å forstå nordmenns forkjærlighet for idrett.

– Idretten er en fantastisk arena for å skape fellesskap og samhørighet, og det er noe vi trenger mer av i dagens samfunn. Jeg vil derfor oppfordre alle 17.mai-talere til å inkludere frivilligheten og idrettsgleden i talen. De er begge viktige sider ved det å være norsk, avslutter idrettspresident Berit Kjøll.

Gratulerer med dagen!