Få med deg siste episode av Idretten som handler om å det å være norsk i et idrettslig perspektiv. Thor Gotaas er denne månedens hovedgjest.

Idrett bygger nasjonalfølelse

Lytt til Norges idrettsforbunds nyeste episode av podcasten «Idretten vil»! Episoden i mai handler om hva det betyr å være norsk - i et idrettslig perspektiv. Om de gangene vi feirer nasjonen vår med flagg, sanger, korpsmusikk, aktiviteter og moro. Vi lurer på hvor viktig idrett er for følelsen av å være norsk?

Vi har med oss tre spennende gjester: Thor Gotaas, forfatter og folkeminnegransker, spesielt innenfor skiidretten. Han tar oss med på en historisk reise som kan hjelpe oss å forstå nordmenns fascinasjon for idrett.

Sarah Lilleberg Safavifard, tidligere svømmer og nå politiker og leder av 17. mai-komiteen i Oslo, gir oss et innblikk i forberedelsene til 17. mai.

Vi snakker også med Hedda Løkken, som har forsket på hvordan hudfargen din kan påvirke følelsen av å være norsk.

I boken som alle nye statsborgere mottar, står det at 80 prosent av alle norske kvinner og menn i Norge blir stolte når nordmenn gjør det bra i idrett internasjonalt, mens 50 prosent er svært stolte av Norge når det gjelder idrett. Verken økonomi, demokrati, velferd eller noen andre områder oppnår mer enn 20 prosent.

Så kort sagt: Idrettens betydning for nasjonalfølelse er åpenbar. Hvorfor, får du vite mer om i årets femte episode av Idretten vil!