Hele troppen består av 44 utøvere og 23 ledere fra totalt ti idretter. Foto: Christian Haukeli

Første samling for Special Olympics-troppen

Norges tropp til Special Olympics World Summer Games møttes denne helgen til precamp, der idrettsglede og nyttig informasjon om mesterskapet sto i fokus.

Helgen besto blant annet av informasjon om mesterskapet, tyskleksjon, medietrening og felles treningsøkter. Utøverne fikk også informasjon om hvordan de kan holde seg friske og hvordan de kan spise riktig.

– Vi er godt fornøyde med helgen, og jeg tror utøverne gleder seg til å reise til Berlin i juni. Det viktigste for oss er at man skal se idrettsglede for alle, det er høydepunktet. Vi håper også at det er noen som kommer hjem med medalje og at vi presterer godt, samtidig som vi har et godt vennskap i troppen, sier Mette Berg, leder for delegasjonen.

Se bildekarusell nederst i saken.

Idrettsglede i rommet
Troppen fikk mye tid til å bli kjent med hverandre på tvers av idretter. 44 utøvere skal representere Norge i Special Olympics World Summer Games i Berlin 2023. Aldri før har Norge sendt en så stor tropp til World Games. Utøverne kommer fra idrettene badminton, bowling, friidrett, golf, håndball, judo, ridning, rytmisk gymnastikk, svømming og turn.

Også idrettspresident Berit Kjøll tok turen for å hilse på troppen.

– Det er imponerende å kjenne den idrettsgleden som sitrer i rommet her. Jeg ønsker hele troppen lykke til, sa idrettspresidenten.

Les mer om troppen her.

Alle drømmer er like mye verdt
I 2022 lanserte Norges idrettsforbund parastrategien Én idrett – like muligheter. Ambisjonen om å nå alle innebærer at vi må tilrettelegge for et mangfoldig tilbud der flest mulig finner sin plass og får utvikle seg i tråd med egne ønsker og behov.

Norsk idrett ønsker å løfte frem mangfoldet i idretten. Idretten er en arena der alle skal få lov til å drømme så stort de vil.

– Alle drømmer er like mye verdt, og idretten er en arena der alle skal få lov til å drømme så stort de vil. Nettopp gjennom idretten kan mennesker med utviklingshemming oppdage nye evner, ferdigheter og suksess, sier Berg.

Om mesterskapet
Special Olympics World Summer Games (SOWSG2023) er et internasjonalt idrettsarrangement som gir mennesker med utviklingshemming mulighet til å konkurrere uansett ferdighetsnivå. I 2023 arrangeres SOWSG2023 i Berlin fra 17. til 25. juni. Special Olympics World Games er verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemming. Lekene i Berlin blir de 16. lekene i rekken i Special Olympics World Games. Over 7000 utøvere skal konkurrere i 26 ulike idretter. Disse kommer fra 190 land.