Birk Ruud og Sanna Nes delte ut pris på Idrettsgallaen lørdag. Foto: NRK

Alle drømmer er like mye verdt

Norsk idrett ønsker å løfte frem mangfoldet i idretten. Vi jobber for at alle skal bli sett og hørt – og ha like muligheter. Idretten er en arena der alle skal få lov til å drømme så stort de vil.

I 2022 lanserte Norges idrettsforbund parastrategien Én idrett – like muligheter. Ambisjonen om å nå alle innebærer at vi må tilrettelegge for et mangfoldig tilbud der flest mulig finner sin plass og får utvikle seg i tråd med egne ønsker og behov.

Én som har som har funnet sin plass, er Sanna Nes fra Fredrikstad. Hun er utøver i rytmisk gymnastikk (RG) og i juni skal hun og 43 andre utøvere fra Norge delta i Special Olympics World Games i Berlin. Den norske delegasjonen er den største Norges idrettsforbund har tatt ut noen gang.

Les mer om den norske troppen her.

Under lørdagens idrettsgalla på Hamar delte Sanna ut prisen «Årets forbilde» sammen med freeski-utøver og olympisk mester Birk Ruud. NRK hadde i forkant av gallaen møtt de to på en treningsøkt i Haslehallen i Oslo, sammen med resten av den norske RG-troppen. Se reportasjen her.

Alle drømmer er like mye verdt, og idretten er en arena der alle skal få lov til å drømme så stort de vil. Nettopp gjennom idretten kan mennesker med utviklingshemming oppdage nye evner, ferdigheter og suksess.

I tiden frem mot Special Olympics World Games i Berlin skal vi følge og vise frem de norske utøverne.

Her finner du mer informasjon om idrett for utviklingshemmede.

NTB_QfLSB63fI_k kopi.jpg
Sanna Nes og Birk Ruud delte ut prisen «Årets forbilde» på Idrettsgallaen, som gikk til tennis-spiller Casper Ruud. Foto: NTB