Tore Øvrebø får fornyet sitt åremål som toppidrettssjef. Foto: NTB

Tore Øvrebø fortsetter som toppidrettssjef

Tore Øvrebø får fornyet sitt åremål som toppidrettssjef i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Stillingen som toppidrettssjef ble utlyst på åremål for fire år.

Totalt mottok Norges idrettsforbund 13 søkere til stillingen. I tillegg har NIF, gjennom ekstern bistand, vært i kontakt med flere aktuelle kandidater i forbindelse med søknadsprosessen.

– Etter en grundig og solid rekrutteringsprosess har vi i dag tilsatt Tore Øvrebø som toppidrettssjef for fire nye år i Norges idrettsforbund. Det har vært en omfattende prosess hvor vi har vært i dialog med og intervjuet flere solide og godt kvalifiserte søkere. Etter en totalvurdering føler jeg meg trygg på at Tore Øvrebø er den riktige kandidaten til å utvikle norsk toppidrett i ønsket retning de neste årene, sier generalsekretær i Norges idrettsforbund Nils Einar Aas og legger til:

– Tore Øvrebø er topp motivert for jobben, og vi gleder oss til å dra nytte av hans solide lederegenskaper og toppidrettskompetanse også i årene som kommer. I tett samspill med særforbund og landslagsmiljøene er jeg trygg på at Olympiatoppen under Øvrebø sin ledelse vil fortsette å utvikle flere medaljekandidater i både sommer- og vinteridretter og således ytterligere befeste Norges posisjon som en av verdens ledende toppidrettsnasjoner.

Tore Øvrebø har vært toppidrettssjef siden 2013 og er takknemlig for at han nå får fornyet tillit og gleder seg til å ta fatt på fire nye år i stillingen som toppidrettssjef.

– Først vil jeg benytte anledningen til å takke for tilliten. Jeg er ydmyk overfor oppgaven og svært motivert for fire nye år som toppidrettssjef. Ambisjonene for norsk toppidrett står fast. Vi skal fortsette å prestere på høyeste internasjonale nivå. Etter eget initiativ ba vi i 2020 om en ekstern evaluering av Olympiatoppens arbeid og mulige forbedringer for å utvikle Olympiatoppen som en moderne og fremtidsrettet organisasjon. Konsekvensene av dette arbeidet settes nå ut i live. Jeg gleder meg til å lede denne viktige prosessen, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø og legger til:

– Jeg vil også understreke to viktige strategiske satsingsområder som vil være styrende for mitt lederskap de neste fire årene. En styrket møteplass for våre fremste utøvere gjennom et nytt nasjonalt toppidrettssenter og en bedre finansiering av utøvernes levekår og deres satsing på landslagene. Dette handler både om personlig økonomi og kvaliteten i det sportslige opplegget på landslaget.