Den norske troppen, som her deltar under avslutningsseremonien, satte virkelig sitt preg på de olympiske lekene i Beijing 2022 med 16 gull-, 8 sølv- og 13 bronsemedaljer. Foto: Anne-Christine Poujoulat / AFP / NTB

Tidenes vinter-OL for Norge

Når idrettspresident Berit Kjøll og generalsekretær Nils Einar Aas i Norges idrettsforbund oppsummerer lekene sitter de igjen med mange inntrykk.

Mektige og stolte norske idrettsprestasjoner, arrangørens gjestfrihet, strenge smittevernstiltak, fantastiske anlegg og solid gjennomføringsevne.

Kineserne er utvilsomt svært stolte over å kunne arrangere vinter-OL på hjemmebane. Alle de frivillige som har vært til stede på konkurransearenaene har vært både hjelpsomme og imøtekommende ovenfor sine utenlandske gjester. Konkurransene har i det store og hele blitt gjennomført som planlagt, med noen få unntak på grunn av krevende værforhold.

Svært strenge smittevernstiltak
Pandemien har naturligvis satt sitt preg på mesterskapet med svært strenge smittevernstiltak for alle deltakere som er en del av OL-boblen. Et lukket system for utøvere, støtteapparat, media og representanter fra nasjonale og internasjonale forbund og olympiske komiteer har sørget for at det ikke har vært kontakt mellom deltakere i OL-boblen og sivilsamfunnet i Kina under lekene. Til tross for et strengt testregime i forkant har det dessverre likevel oppstått enkelte smittetilfeller og positive prøver under lekene, også blant norske utøvere og støtteapparat.

Isolasjonstilværelsen for de som er rammet har vært en tøff mental prøvelse for de som er rammet. Alle ble testet to ganger om dagen, og man måtte være på rommet under hele isolasjonsperioden.

- Jeg føler spesielt med de flotte utøverne som enten måtte bli værende hjemme eller som har sittet i isolasjon i Kina som følge av koronasmitte og som har fått sin OL-drøm spolert, sier Idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

- Samtidig er jeg utrolig imponert over hele den norske troppen og hvordan de har taklet det mentale presset og usikkerheten de har kjent på hver dag når man tar de daglige PCR-testene. Heldigvis har vi bare hatt ett smittetilfelle her nede blant våre utøvere. Det viser at systemet fungerer.

Unikt samhold og historiske norske prestasjoner
Norge tok hele 37 medaljer med 16 gull-, 8 sølv- og 13 bronsemedaljer under OL i Beijing. Det betyr at Olympiatoppens mål om 32 medaljer totalt i mesterskapet ble nådd med god margin.

Saken fortsetter under bildet. Foto Heiko Junge NTB Berit og Nils Beijing 1920.jpgIdrettspresident Berit Kjøll og generalsekretær Nils Einar Aas viser stolt frem det norske flagget fra tribuneanlegget på langrennsstadion i Zhangjiakou. Foto: Heiko Junge / NTB

- Selv om utøveren selv skal ha det meste av æren for de fantastiske prestasjonene vi har opplevd under dette mesterskapet skal vi alltid minne oss selv om at Norge neppe ville befestet tronen som verdens beste vinteridrettsnasjon hvis det ikke var for vår unike og flotte idrettsmodell med frivilligheten som selve ryggraden i vår flotte idrettsbevegelse, sier Kjøll og Aas.

NIF lederne synes det er vanskelig å trekke frem enkeltprestasjoner blant våre flotte utøvere, men de er begge mektig imponert over at Norge vant medaljer i samtlige idretter hvor norske utøvere deltok under mesterskapet.

- Gjennom den veldokumenterte og suksessrike landslagsmodellen har vi lykkes med å få frem enda flere toppidrettsutøvere som nå hevder seg i den ypperste verdenseliten i sine idretter. Det er svært gledelig og imponerende. Vi har også hatt en god kjønnsfordeling på medaljefangsten. Det lover godt for fremtiden, sier Kjøll og Aas.

Det er mange å takke!
Kjøll og Aas roser utøverne og hele den norske troppen inkludert Olympiatoppen, NIFs sentraladministrasjon, særforbundene, trenere og hele støtteapparatet som har gjort en fantastisk jobb for å kunne stille best mulig forberedt til konkurransene under til dels svært krevende forhold under disse lekene.

- Samholdet i den norske troppen er helt unik. Man unner hverandre suksess, deler opplevelsene når man har lykkes, og trøster og motiverer hverandre når det ikke har gått så bra. Det er rørende og flott å se, sier de to NIF-lederne.

Ikke minst trekker de frem frivilligheten i norsk idrett som skal ha sin del av æren for de fantastiske resultatene vi har opplevd under lekene i Beijing.

- Bak enhver toppidrettsutøver står det et idrettslag, foreldre og frivillige som har brukt av sin fritid og gjort sitt ytterste for å legge forholdene best mulig til rette for talentutvikling. Dette er vår idrettsmodell, en unik modell som høster anerkjennelse og beundring over hele verden. Det gjør meg oppriktig stolt, sier en rørt idrettspresident.

Kun 14 dager til Paralympics
Idrettspresident Berit Kjøll får en liten pust i bakken på norsk jord før hun igjen setter kursen tilbake til Beijing i mars for å heie frem norske utøvere i Paralympics som gjennomføres i perioden 4.-13. mars. Med seg i reisefølget får hun visepresident Vibecke Sørensen i idrettsstyret og assisterende generalsekretær Else-Marthe Sørlie Lybekk i Norges idrettsforbund.

- Vi gleder oss til å følge de fantastiske paralympiske utøverne, og etter VM i snøsport for parautøvere på Lillehammer i januar har vi stort håp om å oppleve flere stolte idrettsøyeblikk fra våre norske utøvere i ukene som kommer, avslutter idrettspresidenten.