F.v. Harald Strømme (MyGame), fotballpresident Lise Klaveness, Olav T. Sandnes (TV 2) og Anders Opdahl (Amedia).  Foto: NTB
F.v. Harald Strømme (MyGame), fotballpresident Lise Klaveness, Olav T. Sandnes (TV 2) og Anders Opdahl (Amedia). Foto: NTB

Tar kontroll på strømming av breddeidrett

Selskapet MyGame, med TV 2 og Amedia på eiersiden, vil i samarbeid med Norges idrettsforbund og særforbund strømme tusenvis av breddekamper fra ulike idretter de neste årene.

Det er nå avklart at MyGame blir plattformen for strømming av all breddefotball de neste sju årene, og i tillegg vil selskapet dekke kamper og sikre kampanalyser og trenerverktøy for håndball, ishockey, basketball, volleyball - og innebandyklubber med spillere som er 15 år eller eldre.

Samarbeidet med Idrettsforbundet (NIF) sikrer at personvern ivaretas på en god måte inkludert reservasjonsmuligheter for deltakerne i motsetning til hva som skjer på mange idrettsarenaer i dag der idrett overføres live på ulike plattformer uten at regler for personvern følges. NIF har etablert etisk digitalt råd som skal ivareta sikre strømmetjenester.

Med den nye avtalen samles store deler av breddeidretten på en felles plattform, og den skal bidra til økt engasjementet og spillerutvikling i de ulike idrettene.

– Denne løsningen gjør idrettsarrangementer tilgjengelige for flere på en trygg og publikumsvennlig måte. Løsningen vil bidra til økt synlighet, rekruttering og økte inntekter til norsk idrett, sier leder for modernisering og digitalisering i NIF, Pål Kristen Rønnevik.

Kampene vil være tilgjengelig via en abonnementstjeneste, og klubber og idrettslag i hele landet får en ny inntektskilde.

Administrerende direktør i MyGame, og en av gründerne bak selskapet, Harald Strømme, sier målet er å gjøre det både morsommere og tryggere å spille fotball.

– Spillere, familie og fans får for første gang muligheten til å se de kampene og de utøverne som betyr aller mest for dem. Samtidig settes personvernhensyn i høysetet, og vi har utviklet løsninger i samarbeid med Idrettsforbundet, som det ikke finnes maken til andre steder verden. Strømming av idrett har hittil skjedd uten kontroll og helt vilkårlig via sosiale medier. Nå settes dette inn i et helhetlig og regulert system, sier den tidligere Discovery- og TVNorge-sjefen.

Fotballpresident Lise Klaveness er glad for at samarbeidet mellom TV 2, Amedia og MyGame setter personvernet og hensynet til spillerne i fokus.

– Når vi tar i bruk ny og fremtidsrettet teknologi, er samarbeidet med Norges Idrettsforbund betryggende og viktig, sier Klaveness.

Den nye avtalen betyr at TV 2, Amedia og MyGame på en trygg og publikumsvennlig måte vil formidle alt fra Eliteserien til titusenvis av breddekamper.

– Vi har hatt et mål om å samle all norsk fotball på én felles hjemmebane. Det får vi til i samarbeid med Amedia og MyGame, sier TV 2-sjef Olav Sandnes. TV 2 gikk tidlig inn på eiersiden i MyGame, og har nå fått følge av Amedia.

Konsernsjef Anders Opdahl lover at både publikum og fotballen vil nyte godt av det nye samarbeidet.

– Gjennom redaksjonell og teknologisk tilstedeværelse kan vi nå skape unikt innhold som løfter dekningen av norsk fotball flere divisjoner. Å dekke norsk breddefotball er en del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser, som når ut til mer enn 2 millioner hver dag over hele Norge. Sammen med våre partnere skal vi produsere og dekke mange tusen kamper som skal sendes fra divisjonsfotballen de neste årene, og det er gode nyheter for både rekrutteringen og oppslutningen om norsk idrett, sier Opdahl.

Les mer om strømming av breddeidrett her.