Gyda Winther (til venstre) var Norges representant på Det internasjonale olympiske akademi i Athen. Foto: International Olympic Academy

Reisebrev fra Det internasjonale olympiske akademi 2022

«Dette ble en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme», skriver Gyda Winther i Norges Skytterforbund. Les hennes reisebrev fra Det internasjonale olympiske akademi.

Jeg heter Gyda Winther og er nå offisielt en «Young Olympic Ambassador». Noe jeg i teorien var etter i fjor, da jeg deltok digitalt. Den gang sammen med Alexander Eriksson, som skulle ha vært med meg også i år. Denne gangen dro jeg alene. Før du spør, nei – det var ikke skummelt å reise alene. Basert på informasjon fra tidligere deltakere, var det bare å nyte dette til det fulle, for dette skulle bli en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.

En fantastisk reise
De hadde rett. 11. juni reiste jeg til Athen for å delta på det vi kjenner som Det internasjonale olympiske akademi.

I dag er det torsdag 23. juni, og i skrivende stund er jeg på vei hjem til Oslo. Det har gått 12 dager, noe som er helt uvirkelig: På en måte føles det ut som vi har vært der i to måneder, siden programmet har vært så tettpakket. På en annen måte føles det ut som det har vært tre dager, da dagene har gått så utrolig fort.

Jeg lyver ikke når jeg sier jeg har tårer i øynene, og har grått siden frokost i dag tidlig, da jeg innså at dette var vårt siste måltid sammen. Vi var 125 deltakere fra 80 nasjoner, som hver dag har hatt forelesninger, spist, drevet aktivitet og diskutert sammen. Vi har delt erfaringer, kompetanse og funnet hverandre for livet. Vi har delt hvert eneste øyeblikk sammen, og det var mange tårer da jeg dro tidligere i dag.

Digital Era
«Digital Era» var navnet på årets akademi. Vi er inne i en ny æra, vi ser at teknologi påvirker sporten vi er en del av, og kommunikasjon og sosiale medier har mer påvirkning enn noen gang. VAR på fotballbaner, utøvere som rollemodeller på sosiale medier – og den store diskusjonen om hvorvidt e-sport er en sport eller ikke, er bare noen av temaene. Det har vært mange forelesninger om både teknologi, sport, kommunikasjon og medier. Dette har også vært temaene for gruppeoppgavene våre, der vi har skrevet oppgaver og hatt presentasjoner på bakgrunn av våre diskusjoner.

Det er klart at det i fagmiljøet er store diskusjoner og mange ulike innfallsvinkler på disse temaene. Noe som også gjelder alle de ulike deltakerne, og det er også ulikt fra nasjon til nasjon.

Vi har hatt mye om kommunikasjon og digitale medier, med fokus på kommunikasjon vedrørende integrering av paralympiske og olympiske øvelser. Noe som er svært positivt på mange måter. Også her var det flere parautøvere som også kunne komme med sine erfaringer. Det er ikke alle som har organiseringen vi har i Norge. For min del var det viktig å understreke hvordan vi har organisert dette, men også å lære fra alle de andre organiseringene.

Eldorado av kompetanse
Akademiet har samlet noen av de beste professorene i verden på sine temaer, og som har stor kompetanse på sine fagområder. De har også skaffet 150 deltakere, som med ulik nasjonalitet, kultur og organisering kommer med sine erfaringer fra sine forbund. Det er stor forskjell på strukturen, men vi deler, og vi lærer! Vi har ulike perspektiver, som sammen danner en helhet og en forståelse av idrett.

13 utøvere fra olympiske og paralympiske leker har holdt foredrag og fortalt om sine opp- og nedturer i lekene. Om sine verdier, opplevelser, og hvordan vi som arbeider med idrett kan legge til rette for gode opplevelser og bevaring av utøvere. Hver representasjon har en bakside, og jeg er takknemlig for å bli bedre kjent med også denne. Videre var også en av arrangørene av Paris 2024 til stede – og vi kan glede oss!

Higher, Faster, Stronger, Together
Vi har løpt «Olympic Day Run», hatt turneringer, og friidrettsstevne. Vært på museer og lært om historien og opphavet til de olympiske leker, Athen, og om hvordan vi bevarer de olympiske verdiene og mottoet.

Hver morgen har vi hatt trening kl. 07.00, og på kveldene har vi hatt kulturutveksling, med mat, dans og musikk fra de ulike nasjonene. Det har vært quiz, vi har hatt kunstneriske workshops og show. Vi har lært hverandre å kjenne på mange måter, og vist frem det beste av oss. Vi har ikke bare lært om det olympiske mottoet, vi har også levd det.

Nytt kapittel
Med gledestårer, motivasjon og inspirasjon er jeg så utrolig stolt, henrykt og klar til å arbeide videre med norsk idrett. Jeg håper jeg, med dette i sekken, kan være med å påvirke norsk idrett der jeg kan. Nå starter den virkelige delen – å gjøre dette til praksis.

Tusen hjertelig takk til Norges idrettsforbund som har troen på meg, ser min kunnskap og kompetanse, og sendte meg til Athen denne gang. Den samme takken går til Norges Skytterforbund, som så hvor viktig dette arbeidet er, og ga grønt lys for avreise.

Dere har gitt meg ekstremt mye kunnskap og erfaring, og ikke minst en opplevelse for livet. Tusen takk!

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Gyda Winther (@gydawinther)