Stein Pedersen (t.h) og avtroppende president Boris Skrynnik. Foto: Norges Bandyforbund

Norsk president i Det internasjonale bandyforbundet

Stein Pedersen ble i dag valgt til president i Det internasjonale bandyforbundet.

På kongressen i Federation of International Bandy (FIB) i Helsinki i dag, ble Stein Pedersen enstemmig valgt til ny internasjonal president. Det skjedde etter at russiske Boris Skrynnik trakk seg etter 17 år som president. Pedersen har vært med i FIBs executive committee siden 2012, og har i denne perioden også vært leder av norsk bandy og forbundsstyremedlem i Norges Bandyforbund. Stein Pedersen blir den første norske presidenten i FIB siden etablering av det internasjonale forbundet i 1955.

- I den nye internasjonale strategien for norsk idrett er et av våre hovedmål å få flere norske representanter i viktige verv i internasjonale idrettsorganisasjoner. Valget av Stein Pedersen som ny president i Det internasjonale bandyforbundet er et synlig bevis for at det har vært jobbet systematisk og godt fra Norges Bandyforbund mot dette målet. Jeg gratulerer Stein med dette viktige vervet for internasjonal bandy og ønsker han lykke til med oppgavene fremover, sier idrettspresident Berit Kjøll.