Midler fra Stiftelsen Dam bidrar til at Norges Hundekjørerforbund skal i kommende treårsperiode etablere minimum fem treningsgrupper i fem ulike klubber tilpasset parautøvere i alderen 13 år og oppover. Foto: Wiebke Höfers

Midler fra Stiftelsen Dam bidrar til å øke mangfoldet i idretten

Norges idrettsforbund har mottatt over 4 260 000 kroner fra Stiftelsen Dam til syv nye idrettsprosjekter. Midlene går til prosjekter i regi av idrettslag og særforbund som jobber for å inkludere mennesker som er mindre representert i idretten.

- Denne støtten gjør det mulig å gi idrettsglede til enda flere barn og unge i Norge, sier koordinator for ordningen i NIF, Line Hurrød.

Hundekjørerforbundet
Norges Hundekjørerforbund skal i kommende treårsperiode etablere minimum fem treningsgrupper i fem ulike klubber tilpasset parautøvere i alderen 13 år og oppover. Gruppene skal ha ukentlige treninger og ha trenere med kompetanse på paraidrett. Det skal være egne grupper for utøvere med bevegelseshemming og utøvere med utviklingshemming. Utøvere med og uten hund er velkomne til å prøve ut og starte med hundekjøring.

- Hundekjørerforbundet er takknemlige for tilliten vi har fått fra Stiftelsen Dam. Det føles stort å få muligheten til å jobbe målrettet og profesjonelt i arbeidet vårt med å få flere parautøvere inn i idretten vår. Vi gleder oss til å igangsette prosjektet, og at vi nå skal kunne gi parautøvere et skikkelig tilbud innen Hundekjøring, sier prosjektleder Marianne Bjørnson Hofstad i Norges Hundekjørerforbund.

NIF har et mål om å øke mangfoldet i idrettsorganisasjonen, og tildelingen fra Stiftelsen Dam muliggjør at idretten klarer å få til enda mer på dette området. - NIF er svært takknemlig overfor Stiftelsen Dam, sier Line Hurrød. Prosjektene vil inkludere nye grupper inn i idretten og gi dem tilhørighet i et godt miljø og gode opplevelser.

Dette er de nye prosjektene:

Prosjektnavn

Seiling for parautøvere

Kongelig Norsk Seilforening

109 000

Søknader til høstenHer finner du en oversikt over alle nye prosjekter som har fått midler. Stiftelsen Dam deler ut 80 millioner til 96 nye prosjekter gjennom ordningen Helse vår 2022.

Alle idrettens organisasjonsledd kan søke om midler via NIF til Stiftelsen Dam til Helseprogrammet og Utviklingsprogrammet. Ta kontakt med Line Hurrød i NIF for å bli opprettet som søker.