Idrettspresident Berit Kjøll med dagens pilot, Ola Hatlestad fra Bergen Aero Klubb. Foto: Norges idrettsforbund

Idrettspresidenten i elektrisk fly over Skien: – Flott at Luftsportforbundet er en pådriver for bærekraft

– Skal vi være en del av fremtiden, må vi ha utslippsfrie og bærekraftige løsninger, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund.

Luftsportforbundet er sterkt representert under NM-veka i Skien med NM i presisjonsflyging (motorfly og sportsfly), akroflyging (motorfly) og ballongflyging. I dag testet idrettspresident Berit Kjøll det elektriske flyet Pipistrel Velis Electro, det eneste i verden som er godkjent av europeiske luftfartsmyndigheter, såkalt EASA-sertifisert.

– Luftsportforbundet er en pådriver for elektrisk luftfart, sier generalsekretær John Eirik Laupsa.

Artikkelen fortsetter under bildet. image3dr3i.png

– Vi har samarbeidet med Avinor om å hente elektriske fly til Norge siden 2017. Elektriske fly støyer mindre og har svært små drivstoffkostnader. Dette flyet har en times flytid med en times lading – og har ingen fossile utslipp. Skal vi være en del av fremtiden, må vi ha utslippsfrie og bærekraftige løsninger. Snart kommer det flere fly på markedet, fortsetter Laupsa.

Kjøll, som besøker NM-veka sammen med idrettsstyret, synes det var en fantastisk opplevelse å få fly over NM-byen Skien.

– Idrettsforbundet er opptatt av bærekraft og å redusere vårt miljøavtrykk. Ny teknologi som dette flyet er en viktig del av løsningen, og jeg synes det er flott at Luftsportforbundet er en pådriver, sier hun.

Les mer om NM-veka i Skien her!