De fire prisvinnerne: Karsten Warholm, Salum Kashafali, Jesper Saltvik Pedersen og Marte Olsbu Røiseland. Foto: Norges idrettsforbund

Fire verdige vinnere av Fearnleys olympiske og paralympiske ærespris

Jesper Saltvik Pedersen, Salum Kashafali, Marte Olsbu Røiseland og Karsten Warholm ble onsdag kveld tildelt Fearnleys olympiske og paralympiske ærespris under et arrangement på Olympiatoppen. Prisen tildeles for fremragende prestasjoner i OL og Paralympics.

Fearnleys olympiske ærespris ble initiert av skipsreder Thomas Fearnley (1880-1961) i etterkant av de olympiske vinterleker i Oslo i 1952, og har siden blitt tildelt en norsk utøver for fremragende prestasjon i sommer- eller vinter-OL. I 2021 ble det bestemt at prisen også skal deles ut for prestasjoner i Paralympics.

På bakgrunn av dette, og at det i løpet av et drøyt halvår i 2021-2022 ble avviklet to olympiske og to paralympiske leker, har Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité besluttet å tildele Fearnleys ærespris til disse utøverne:

• Karsten Warholm for OL i Tokyo 2020 (2021)
  • Salum Kashafali for Paralympics i Tokyo 2020 (2021)
  • Marte Olsbu Røiseland for OL i Beijing 2022
  • Jesper Saltvik Pedersen for Paralympics i Beijing 2022

– Først og fremst vil jeg gratulere hver og én av vinnerne, som har gitt oss noen utrolig stolte øyeblikk i Tokyo og Beijing. Videre vil jeg takke stiftelsen, som har endret statuttene, slik at prisen nå også tildeles for fremragende prestasjoner i Paralympics. Fearnleys olympiske ærespris har en lang og stolt tradisjon, og da er det riktig og selvfølgelig at prisen også tildeles en parautøver, sier idrettspresident Berit Kjøll, som onsdag overrakte æresprisen til de fire utøverne.

Selve prisen er en statuett av kunstneren Per Palle Storm, hvor motivet er den antikke, hellenske diskoskasteren.

Listen over norske utøvere som er tildelt Fearnleys olympiske ærespris, er imponerende og spenner fra Hjalmar Andersen, via Bjørg Eva Jensen og Ole Einar Bjørndalen, til Marit Bjørgen, og naturligvis mange flere suksessrike olympiere. Prisen kan kun vinnes én gang, så det er altså fire nye prisvinnere etter Tokyo og Beijing.

– Det de fire vinnerne har prestert, er noe av det ypperste det er mulig å oppnå som olympisk eller paralympisk utøver. Vi har to friidrettsutøvere som tar gull OG setter verdensrekord i Tokyo, og to vinterutøvere som tar fem medaljer hver i Beijing, hvorav fire og tre gullmedaljer. Alle fire har gode verdier og representerer fremragende prestasjonskulturer i norsk toppidrett, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø.

Han har ansvaret for å innstille kandidater til Fearnleys olympiske og paralympiske ærespris.

Se oversikten over tidligere vinnere her.