SoMe-kampanje

Felles SoMe-kampanje i norsk idrett for en bedre strømstøtteordning

Fra onsdag 14. september kl. 12 kjører norsk idrett en felles kampanje for å styrke idrettens strømstøtteordning. Vi håper alle organisasjonsledd som er berørt av strømkrisen, bidrar til å spre kampanjen i sosiale medier.

Last ned SoMe-plakater nederst i saken.

Denne beskjeden går ut til alle særforbund, idrettskretser, idrettsråd og idrettslag. Norsk idrett er nødt til å stå sammen om å øke kunnskapsnivået hos beslutningstakere og synliggjøre konsekvensene hvis ikke idrettens strømstøtteordning styrkes. Vi kan ikke sitte stille i båten å se på den prekære økonomiske krisen som nå utspiller seg i svært mange idrettslag som følge av de høye strømprisene.

Vi har allerede fått det første eksempelet på idrettslag som nå slukker lyset i ishallen fordi kostnadene er for høye. Flere idrettslag står i samme situasjon og vurderer å stenge ned sine anlegg.

Vi oppfordrer derfor alle organisasjonsledd som mottar denne beskjeden, om å dele SoMe-plakatene som ligger vedlagt fra og med onsdag 14. september kl 12.

Det er totalt fem plakater i både høyde- og breddeformat som skal passe til de aller fleste sosiale medier. Bildene kan brukes akkurat som dere ønsker.

Stortinget skal møtes 19. september for å diskutere kraftsituasjonen og ulike støtteordninger. Vi håper at alle bidrar til å spre budskapet helt frem til denne dagen.

Kort om hva vi ønsker å oppnå:

1. Inkludere alle energiformer i støtteordningen for idretten, med samme relative terskelverdi (betyr at gass også skal inngå).

2. Øke kompensasjonsgraden til minst 90 prosent, som for husholdningene, og primært sette en terskelverdi på 50 øre/kWt da idrettslagene har liten mulighet til å tilpasse strømforbruk og lite tilgjengelig egenkapital.

Vi ønsker lykke til med kampanjen og håper så mange som mulig bidrar!

Klikk på bildene under for å laste ned store versjoner.

SoMe-materiell (breddeformat)

51_22_NIF_Stromstotte_Kampanje_1920x1080.jpg