SAS, Scandic og Hertz, idrettens reisepartenere, tenker miljø og bærekraft.

Dette mener våre reisepartnere om bærekraft

Våre reisepartnere SAS, Scandic og Hertz har sine egne strategier om bærekraft. Bli bedre kjent med målene deres her.

Bærekraft er en viktig del av SAS

• SAS har i løpet av året en av Europas yngste flyflåter med de laveste utslippene
  • SAS er blant selskapene i Europa som fyller mest miljøvennlig drivstoff, og vil innen 2030 fylle det miljøvennlige alternativet som volumet på alle innenriksflyvningene i Norge, Sverige og Danmark
  • SAS tilbyr kjøp av bærekraftig biodrivstoff tilsvarende forbruket på din flyreise når du foretar en bestilling, og krediterer deg med ekstra bonuspoeng for at du da velger den mest miljøvennlige flyreisen.
  • SAS har et samarbeid med Airbus hva gjelder utvikling av elektrifiserte fly som vil revolusjonere luftfarten med miljøvennlige flygninger på 2030-tallet

CO2-kompensasjon er et supplement til den serie med investeringer SAS ellers foretar på miljøsiden:

• SAS CO2-kompenserer alle reisene for over 6 millioner EuroBonus-medlemmer. (CO2-kompensasjonen har i hovedsak bidratt til at fossil-/kullbasert energiproduksjon er erstattet med vindkraftverk i Asia. Prosjektene for utslippsreduksjon blir alle uavhengig validert og verifisert ut fra anerkjente tredjepartsstandarder.)

Les mer her.

Scandic - sammen for en bærekraftig verden
I 1993 bestemte Scandic seg for å bli en leder innen bærekraft og å drive utviklingen av bærekraft i hotellsektoren. I dag er bærekraft en del av våre verdier – et viktig innslag i alt av arbeidet vi gjør hver dag.

Som en svanemerket hotellkjede har vi et ansvar – ovenfor deg og miljøet. Svanemerket er det offisielle, nordiske miljømerket, og stiller verdens strengeste miljøkrav til hoteller. Hele 67 av våre 87 hoteller er svanemerket, noe vi er utrolig stolte av.

Derfor er vi stadig opptatt med å tenke nytt og skifte standard for en bærekraftig hotellopplevelse. Vi var de første som introduserte "heng håndkleet ditt hvis du vil bruke det igjen".

Videre jobber Scandic kontinuerlig med disse bærekraftsinitiativene:

• Fjerne plast som ikke kan resirkuleres
  • Ladestasjoner for elbiler
  • Fairtrade kaffe - vår kaffe er UTZ-sertifisert og økologisk
  • Vårt eget vann
  • Vår prisbelønte frokost med stadig flere sunne og grønne alternativer
  • Vi reduserer matsvinn – samarbeid med Karma og Too Good To Og

Les mer her.

Hertz klimakonpenserer for CO2-utslipp
Sentralt i Hertz sin strategi for de kommende årene er ønsket og målet om å være den av de største bilutleierne i Norge med lavest miljøpåvirkning fra bilflåten i kjøretøyenes livssyklus: Fra produksjon, under bruk og i gjenvinning

Et av Hertz' viktigste bidrag mot det grønne skiftet er vår beslutning om å klimakompensere for CO2-utslipp tilknyttet vår bilpark. I 2021 klimakompenserer Hertz all CO2-utslipp tilknyttet bruk av Hertz-biler i Norge for medlemmer av lojalitetsprogrammet Hertz Gold Plus Rewards og alle Hertz BilPool-kunder

• Nye og energieffektive kjøretøy