Berit Kjøll_Foto Geir Owe Fredheim_612.jpg

CAS-avgjørelse utfordrer tilliten til antidopingarbeidet

Den russiske kunstløperen Kamila Valieva avla en positiv dopingprøve 25. desember. CAS har besluttet at den femtenårige russiske utøveren ikke kan suspenderes midlertidig som følge av hennes unge alder. Hun kan derfor fortsette å konkurrere under OL i Beijing.

– CAS sin avgjørelse om å aksptere opphevelsen av den midlertidige suspensjonen av den russiske utøveren er svært uheldig. Denne avgjørelsen undergraver både fair play og like konkurransevilkår for utøverne, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– I denne saken burde utøveren vært suspendert i påvente av en rettslig behandling av saken.

Deltar man i internasjonale seniormesterskap som mindreårig bør man også underlegges de samme antidopingbestemmelsene som øvrige deltakere i disse konkurransene. Her er det åpenbart et hull i WADAs regelverk, fortsetter idrettspresidenten.

En tap-tap-situasjon for alle parter

Denne saken er svært uheldig for den unge utøveren som går en stor usikkerhet i møte i påvente av analysen av B-prøven og en mulig straffesak i etterkant av en eventuell bekreftet positiv prøve, og for alle hennes konkurrenter som forventer å delta i mesterskapet på like konkurransevilkår, sier Kjøll.

Samtidig reiser denne saken spørsmål om nedre aldersgrenser i internasjonale mesterskap på seniornivå. Norges skøyteforbund har over lang tid jobbet internasjonalt for å heve aldersgrensen til 17 år for deltakelse i internasjonale seniormesterskap. Det er nå et godt håp om at dette blir vedtatt på det internasjonale skøyteforbundets kongress i juni.

–  Jeg forventer at WADA snarest, og med referanse til denne saken, endrer sitt regelverk som sikrer likebehandling av alle utøvere som deltar i internasjonale konkurranser på seniornivå, sier Kjøll.

– Sist, men ikke minst, gjør denne saken at det nok en gang dessverre reises spørsmål om Russlands integritet i det internasjonale antidopingarbeidet, sett i lys av den dokumenterte og systematiske dopingen som Russland har stått ansvarlig for tidligere, og som de også er dømt for, avslutter idrettspresidenten.