Bent Ramsfjell er kandidat for presidentvervet i Det internasjonale curlingforbundet

Bent Ramsfjell stiller som kandidat for presidentvervet i Det internasjonale curlingforbundet (World Curling Federation). Valget finner sted på den internasjonale curlingkongressen i Lausanne 11. september.

– Jeg stiller som kandidat for hele curlingverden. Jeg ønsker et demokratisk World Curling Federation (WCF) hvor alle stemmer blir hørt. Curling er en av de størst voksende vinteridretter i verden, og selv om det er viktig å respektere de lange tradisjonene, må WCF være åpne for og drive frem nye og innovative ideer. Jeg ser frem til å ta fatt på denne spennende og utfordrende oppgaven om jeg blir valgt, sier den ambisiøse presidentkandidaten Bent Ramsfjell.

Ramsfjell har lang erfaring fra sentrale posisjoner i norsk og internasjonal curling og har innehatt sentrale posisjoner i styret i WCF i 10 år, blant annet som visepresident for Europa. Før dette var Ramsfjell president i Norges Curlingforbund i tre år.

I tillegg til sine erfaringer fra lederposisjoner i det private næringsliv og styrearbeid i norsk og internasjonal curling vil Ramsfjell som president representere en sterk utøverstemme i WCF. Han har med seg lang erfaring som aktiv curlingspiller på øverste internasjonale nivå. Han ble olympisk mester i Salt Lake City i 2002, på lag med blant andre Pål Trulsen. Merittlisten inkluderer også VM-sølv og to VM-bronser.

Ramsfjell er den eneste europeiske kandidaten og stiller til valg mot kandidater fra henholdsvis Canada, USA og Australia.

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité er glade for det norske kandidaturet og støtter fullt ut nominasjonen av Bent Ramsfjell til posisjonen som president i Det internasjonale curlingforbundet.

– Ramsfjell er en av våre mest respekterte vinterolympiere, med gullmedaljen fra OL i Salt Lake City som hans største prestasjon. Videre er Ramsfjell også en respektert og dyktig sportsadministrator. Hans bidrag til imponerende sportslige resultater og utvikling av norsk curling har vært betydelig, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– Vi tror oppriktig at Ramsfjell, med sin erfaring både som utøver på toppnivå og sportsadministrator på den nasjonale og internasjonale scene, vil bli et stort aktivum for Det internasjonale curlingforbundet. Vi ønsker Ramsfjell lykke til med valget!

Norges Curlingforbund gir også Ramsfjell en uforbeholden støtte til hans kandidatur som president i Det internasjonale curlingforbundet.

– Ramsfjells lange og dedikerte arbeid for curling både på nasjonalt og internasjonalt nivå gir ham et unikt politisk perspektiv og erfaring. I tillegg tar han med seg erfaringer som topp internasjonal utøver gjennom mange år, sier Dagfinn Loen, president i Norges Curlingforbund.