Idrettspresidenten på besøk hos Sagene Idrettsforening.

Sommerhilsen fra idrettspresident Berit Kjøll

Sommerferien nærmer seg med stormskritt, og det er godt å merke hvilken energi og glede vi tar med oss inn i «feriedvalen». Endelig ga regjeringen grønt lys for gjenåpning av idretten, selv om det fortsatt henger igjen noen koronarestriksjoner før veien er helt ryddet og klargjort for en normal idrettshverdag igjen.

Jeg vil virkelig berømme dere alle som har vært så tålmodige, stått sammen og støttet opp om våre klubber og lag og gjort deres aller beste for å holde hjulene i gang gjennom et 15 måneders langt koronamareritt. For pandemien har kostet krefter for oss alle. Den har kostet økonomisk, men den har også kostet oss et urovekkende frafall av medlemmer og frivillige i norsk idrett. Det er svært alvorlig og understreker viktigheten av å stå sammen for å vinne dem tilbake så raskt som mulig, når hverdagen forhåpentligvis er tilbake over sommeren.

Derfor har jeg store forventninger til det forestående felles krafttaket, «tilbake til idretten» og jeg håper dere alle vil bidra til en massiv mobilisering av klubber og lag som ønsker å ta del i og engasjere seg i dette arbeidet og bli med på idrettsfesten som planlegges fra 25. september og de tre påfølgende ukene.

Jeg vil også benytte anledningen til å takke for alle de flotte lokale initiativene vi ser flere steder i landet hvor barn og unge nå inviteres til å delta i attraktive og mangfoldige sommeraktivitetstilbud. Kombinasjonen av is, jordbær, smoothies, trygge sosiale fellesskap og sann idrettsglede er uslåelig og vil garantert gi en etterlengtet kick-start når vi kommer ordentlig i gang igjen etter ferien. Og det skal ikke stå på verken motivasjon eller kompetanse når vi nå endelig kan planlegge for cuper, treningssamlinger, konkurranser og fysiske møteplasser når vi møtes og starter opp igjen i august.

Jeg gleder meg til å reise rundt i landet og besøke idrettslagene etter sommeren. Jeg skal lytte til klubbenes mange små og store utfordringer. Og jeg vil utfordre politikerne. Vi har en stor jobb å gjøre for å gjenvinne den unike posisjonen idretten har i samfunnet. I vårt videre arbeid er lubbenes tilbakemeldinger på hvor «skoen trykker» særdeles viktig for å sikre best mulig rammevilkår for idretten og frivilligheten i årene fremover.

Myndighetene vil legge frem sin idrettsstrategi i høst. Jeg forventer at den må inkludere konkrete tiltak for hvordan vi sammen kan bidra til å motvirke de fryktede langtidskonsekvensene av pandemien; frafall, utenforskap, økonomiske barrierer, en svekket idrettsbevegelse og folkehelse. Her blir det særdeles viktig at vi kommer riktig ut fra hoppkanten. Norsk idrett vil stå på tilbudssiden med våre innspill til myndighetene, og her må vi alle være «påskrudd». Regjeringen har satt av 150 millioner kroner til søknadsbaserte ordninger som kan understøtte idrettsstrategiens overordnede målsettinger.

Valgkampen gir oss også en unik mulighet til å sette idrettens samfunnsrolle på den politiske dagsorden. Da må vi oppsøke og være til stede på de viktigste idrettspolitiske møteplassene som for eksempel Arendalsuka i august og NIPA-konferansen på Ørlandet i begynnelsen av september. Her håper jeg på stor drahjelp fra både idrettskretsene og særforbundene. Det er som lag vi er sterke, og som skal gi oss kraft til å få gjennomslag for idrettens viktigste fanesaker.

Men for å prestere må man også restituere seg mellom øktene. Solen skinner, vinterklær er byttet ut med sommerkjoler og shorts og jeg ser frem til noen fridager nå, før kursen settes mot Tokyo 21. juli.

Våre fremste utøvere har klart å opprettholde både treningskvalitet og motivasjon gjennom pandemien, til tross for mange nedturer og en delvis nedstengt idrett. Det er rett og slett imponerende. Vi krysser fingrene og håper på en god norsk medaljefangst i OL og Paralympics.

Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer.

Mvh Berit Kjøll