Det skal spilles fotball på 22 fotballbaner, mens 12 håndballbaner tas i bruk i Kristiansand og omegn når kampene i Trollcup blåses i gang lørdag morgen kl. 8. Her fra turneringen i 2019. Foto: Trollcup

Ser frem til rekordstor Trollcup med over 8000 deltakere

Idretten er endelig tilbake for fullt, og i helgen skal 550 håndball- og fotballag i aksjon når Trollcup arrangeres i Kristiansand.

– Det er veldig gøy at det kommer så mange lag utenbys fra. Folk er skikkelig lystne på en turnering og en tur, forteller Tyge Carlsen, daglig leder og sportslig ansvarlig i arrangørklubben IK Gimletroll.

– 550 lag og litt over 8000 deltakere er mange flere enn vi noen gang har hatt. Tidligere har det vært opp mot 6000 deltakere. Vi har heller aldri hatt så mange deltakere som skal overnatte, nesten 4000. Det kommer utøvere fra Trondheim, Bergen, Fredrikstad, Moss og flere andre steder i Norge – i tillegg til lag fra regionen. Dette er nok ett av de største breddeidrettsarrangementene i 2021, og deltakerne er alt fra 8-19 år, fortetter Carlsen.

Mange frivillige i sving
Det skal spilles fotball på 22 fotballbaner, mens 12 håndballbaner tas i bruk i Kristiansand og omegn når kampene i Trollcup blåses i gang lørdag morgen kl. 8. For å få den store turneringen til å gå rundt vil over 600 frivillige være i sving fredag, lørdag og søndag.

– Det har vært et enormt engasjement fra de frivillige, sier Gimletroll-lederen.

På grunn av usikkerhet knyttet til koronapandemien, ble det ikke mulig å planlegge for store sosiale arrangementer på kveldstid. Tidligere har Trollcup bydd på både konsert og diskotek for deltakerne. Likevel har de funnet gode løsninger for både små og store også i år.

De yngste deltakerne får muligheten til å bruke badeanlegget Aquarama Bad i Kristiansand, mens deltakere fra 12 år og oppover får se dokumentarfilmen Bortebane, med handling fra Norway Cup, på kino.

Ingen koronarestriksjoner
Til tross litt usikkerhet i planleggingsfasen, kan Trollcup arrangeres uten spesielle koronarestriksjoner.

– Det blir utrolig godt. Det har vært en tøff koronatid. Men det blir selvfølgelig fokus på god hygiene, med håndsprit osv. Vi er godt drillet i dette, sier Carlsen.

Les mer om norsk idretts gjenåpningskampanje #tilbaketilidretten.