Fra venstre: Silje Opseth, Anna Odine Strøm, Maren Lundby og Thea Bjørseth. Foto: Hopplandslaget / Alexander Henningsen

Norsk Tipping sikrer likestillingsprosjekt i hopp

Norsk hoppsport måtte dra i nødbremsen for ett år siden. Nå gjør midler fra samarbeidet med Norsk Tipping og Norges idrettsforbund det mulig å ta hopptrener Line Jahr tilbake i full jobb på Prosjekt 2022-laget.

Det er ett av de viktigste prosjektene i norsk hoppsport. Målet har vært å få fram flere norske hoppkvinner til OL i Beijing neste vinter.

– Line Jahr er en av få kvinnelige hopptrenere i verden og en enorm ressurs for rekrutteringsarbeidet i norsk hoppsport. Midlene fra samarbeidet med Norsk Tipping og Norges idrettsforbund gjør det mulig å ta Line tilbake i full stilling. Det gjør at vi kan få mer normal drift i et av våre viktigste prosjekter. Vi ser at Lines apparat skaper A-landslagsutøvere jevnlig. Ingebjørg Saglien Bråten, Thea Minyan Bjørseth og Eirin Kvandal har alle kommet opp gjennom dette systemet – vår viktigste arena for å rekruttere nye hoppere til øverste nivå, sier Clas Brede Bråthen, sportssjef for hopp.

Jahr var tilbake i full stilling 1. februar, i forkant av junior-VM i Lahti og viktige World Cup-renn.

– Norsk Tipping og Norges idrettsforbund jobber aktivt med like muligheter på flere plan innen idretten. Derfor har vi via vårt fellesprosjekt vært én av NSF Hopps sponsorer de siste årene, med særlig fokus på å forsterke satsingen til kvinnelandslaget. Da muligheten bød seg til å bidra inn i jenteprosjektet til Jahr, syntes vi det var svært viktig å videreføre sponsoratet også i 2021, sier administrerende direktør Åsne Havnelid i Norsk Tipping og generalsekretær Karen Kvalevåg i Norges idrettsforbund.

– Norsk Tipping har merket seg at hoppsporten har vært tydelig i arbeidet med like muligheter. Havnelid sier at selskapet som sponsor ønsker å være en pådriver for at utviklingen skal gå videre i ønsket retning.

– Å legge bedre til rette for jenter som hopper på ski, er med og synliggjør behovet for å styrke jenters muligheter også i andre deler av idretten, sier Havnelid.

– Samtidig har hoppsporten vært med på å stå i front i dette arbeidet, ikke minst takket være store profiler som Anette Sagen og Maren Lundby. De har turt å utfordre eksisterende holdninger og flytte grenser. I tillegg er jenteprosjektet til Line Jahr et godt bevis på at NSF Hopp tar dette arbeidet på alvor. Forbundet virker å ha et godt forankret og langsiktig perspektiv, og det er nettopp en av grunnene til at vi synes dette er et viktig sponsorat å videreføre, avslutter Havnelid og Kvalevåg.