Grunnet koronasituasjonen i Norge er NM-veka i Trondheim avlyst. Hundekjøring var én av idrettene som skulle delta. Foto: Audun Morgestad

NM-veka vinter 2021 i Trondheim avlyses

NM-veka vinter, som skulle arrangeres i Trondheim 25.-28. mars, er avlyst grunnet fare for smittespredning.

Avlysningen ble besluttet av Trondheim kommune tirsdag – etter dialog med idrettens organisasjoner og råd fra kommuneoverlegen i Trondheim.

– Norges idrettsforbund synes det er veldig synd at hele NM-veka må avlyses, men har stor forståelse for avgjørelsen. Vi har nå en svært krevende smittesituasjon, og da må liv og helse komme først. Vi er lei oss for at vi heller ikke denne vinteren får arrangert den første utgaven av NM-veka vinter – og må bare se frem til 2022, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

Tidligere var det bestemt at NM-veka skulle gå uten publikum og med langt færre idretter en opprinnelig planlagt. Kun skiskyting, langrenn, kombinert, hundekjøring og curling sto igjen, men nå er altså hele arrangementet avlyst grunnet den økende smitten på Østlandet – og fordi den mer smittsomme muterte virusvarianten fra Storbritannia dominerer bildet i Norge. Kommuneoverlegene og smittevernlegene i Trondheim har vurdert det slik at et arrangement som NM-veka, med mange innreisende, ikke lenger er smittevernfaglig forsvarlig.

Også NRK Sport beklager at arrangementet i Trondheim avlyses.

– NRK Sport beklager at NM-veka avlyses, men støtter avgjørelsen og skjønner kommunelegens bekymring for å samle så mange mennesker i Trondheim i en tid da mange steder i Norge sliter med en meget utfordrende smittesituasjon. Mange har gjort en stor jobb for å få gjennomført NM-veka, og vi er alle enige om å komme sterkere tilbake, sier prosjektleder Kaj T. Pedersen i NRK.

Planen er at sommerens NM-veka skal arrangeres i Sarpsborg i juni, mens Bergen og Voss skal arrangere NM-veka vinter i 2022.

– NRK Sport ser frem til å være en del av NM-veka i fremtiden. Nå håper vi på bedre tider og gleder oss til idrettsfest i Sarpsborg i juni, sier Pedersen.