Hoppere og ildsjeler i Hasselbakkene på Gulset i Skien. Fra venstre: Gunlauk Haugom, Rasmus Kittelsen, Adrian Kittelsen, idrettspresident Berit Kjøll og Thorbjørn Nygård. Foto: Idrettsforbundet

Møter mellom mennesker skaper forandring

– Den kanskje viktigste erfaringen jeg har tatt med meg fra de idrettskretsene vi så langt har besøkt, er respekten for alle ildsjelene og alle de frivillige vi har i Idretts-Norge, sier idrettspresident Berit Kjøll etter besøket i Vestfold og Telemark.

På turen til Skien var møtet med Gunlauk Haugom i Skottfoss Turn og Idrettsforening og Bjørn Halstvedt i Gulset IF definitivt av høydepunktene. Haugom er ikke bare medlem både i Skottfoss T&I og i Gulset IF – han er likegodt æresmedlem begge steder, og Halstvedt kan skilte med 31 år i hovedstyret i klubben i sitt hjerte.

– Å høre på, og faktisk kjenne på engasjementet hos to så tydelige kulturbærere, styrker erkjennelsen min og troen min på frivillighetens kraft i norsk idrett, sier Kjøll.

– Dagens situasjon blir satt i en historisk og kontinuerlig sammenheng. Det gir ettertanke når Bjørn Halstvedt viser frem gleden, og spesielt trekker frem samarbeidet med Stigeråsen skole og det som klubb og skole gjør sammen for å få med absolutt alle i idretten. Jeg er skikkelig stolt over norsk idrett, og jeg blir veldig ydmyk i møtet med et slikt brennende engasjement, sier Kjøll.

I tillegg til møtet med Gulset IF, som var hovedpunktet på ettermiddagens agenda, rakk idrettspresidenten å få en omvisning og en prat i Skien Fritidspark. I praktanlegget møtte NIF også styremedlemmer i Vestfold og Telemark idrettskrets, leder i hovedutvalget for kultur, folkehelse, tannhelse og idrett i Vestfold og Telemark fylkeskommune, Maja Foss Five, varaordfører i Skien, Trond Ballestad, og ledelsen i fritidsparken. Idrettskretsen la fram status for arbeidet med NM-veka 2022, og både krets, fylke og kommune løftet fram utfordringer i forbindelse med koronapandemien og veien videre.