Norge er for fjerde året på rad kåret til beste idrettsnasjon i verden sett opp mot innbyggertall! Foto: NTB

Lille Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon

For fjerde året på rad er Norge kåret til verdens beste idrettsnasjon målt etter innbyggertall. – Det er intet annet enn en bragd det lille Norge får til i internasjonal idrett, sier idrettspresident Berit Kjøll om kåringen til Greatest Sporting Nation.

Med sine skarve 5,4 millioner innbyggere er Norge suverent beste idrettsnasjon i verden! En plass som vi for øvrig har beholdt siden vi tok over 1. plassen i 2017.

To årlige kåringer
Greatest Sporting Nation kommer årlig med to kåringer sett opp mot en rankingsystem som baserer seg på idrettsprestasjonene i et gitt år. Én som viser den beste idrettsnasjonen uavhengig av innbyggertall, og én som viser hvem som er best sett opp mot innbyggertallet.

I år er det USA som topper listen over verdens beste nasjon, med Norge på en fantastisk 2. plass. I sistenevnte kåring derimot topper Norge – for fjerde året på rad! Og det er ikke rart. Norge med sine skarve 5,3 millioner innbyggere slår meget positivt ut mot de 330 millionene som bor i USA. Sistnevnte nasjon havner helt nede på 24. plass i listen Norge topper!

Greatest Sporting Nation skriver at det er første gang et land fra Skandinavia har klart å komme inn på top 10-listen i begge kåringene!

Beste nasjon sett opp mot innbyggertall
1. Norge
2. Sveits
3. Slovenia

Beste nasjon uavhengig av innbyggertall
1. USA
2. Norge
3. Tyskland

Norge har tatt nye steg
Idrettspresident Berit Kjøll sier hun er utrolig imponert over resultatet.

- Norge har tatt nye stor steg og hevder seg på ypperste verdensnivå i flere idretter enn noen gang tidligere. Dette er også en bekreftelse på at den norske idrettsmodellen fungerer meget bra gjennom at vi sikrer bred rekruttering blant barn og unge hvor frivilligheten spiller en uvurderlig rolle, samt sikrer best mulig prestasjonsutvikling for de som vil bli best, sier Kjøll.

Kjøll legger samtidig til at året 2020 var mer enn bare spesielt. På grunn av koronasituasjonen ble veldig mange mesterskap utsatt og avlyst, noe som gjorde at Norge satt igjen med svært mange gode sportsprestasjoner i vinteridretten frem til nesten all internasjonal idrett ble avlyst fra og med mars.

- Men dette skal ikke ta gleden fra oss. Norge er en utrolig bra idrettsnasjon, det har vi vist både på sommer- og vinteridretter i flere år nå, sier Kjøll.

Toppidrettssjefen: Gledelig kåring
- Dette er en svært gledelig kåring som gjelder hele norsk idrett. Det viser at norske utøvere og deres team har taklet de ekstraordinære tidene på en ekstraordinær god måte. Jeg tenker vi får ta det som en oppmuntring i en krevende tid, og bruke energien det gir til å forberede oss godt til de kommende, viktige mesterskapene i 2021 og 2022, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø.