IK Våg og Våg fotball stilte med ressurspersoner fra hele virksomheten da idrettspresident Berit Kjøll besøkte idrettskretsen. Foto: Ann Kristin Bruce

IK Våg: – Vi skal bygge et samfunn

Som «selve idrettslaget» i Kristiansands største bydel, Vågsbygd, var IK Våg særdeles tydelige på hva som er årsaken til at de er der. Å bygge et samfunn er en overordnet tanke, en visjon som virkelig understreker idrettslagenes betydning i sine lokalsamfunn.

Idrettspresidentens rundtur i idrettskretsene landet i Agder idrettskrets på onsdag. I Kristiansand var det lagt opp til et godt møte hos IK Våg og Våg fotball på klubbhuset deres. Allianseidrettslaget, som også er «opphavet» til Vipers Kristiansand, stilte med ressurspersoner fra hele virksomheten.

Med basis i behovet for anlegg og utgangspunktet om at alle skal med, forklarte daglig leder Totto Dahlum og styreleder Trond Blattmann hvordan klubben tenker når det gjelder deltakelse, inkludering og samarbeid med lokalsamfunnet.  Med klubben som sjef, er frivilligheten den viktigste premissen for idrettslagets virksomhet – i Våg som stort sett over hele landet.

– Det er både inspirerende å tankevekkende å høre at idrettslaget hvert år bruker mellom 300 000 og 350 000 kroner for å sørge for at alle får være med. Det er ingen barn i Vågsbygd som har lyst til å drive med idrett som skal måtte la være på grunn av økonomi, forklarer idrettspresidenten imponert.

Med delvis støtte gjennom idrettsrådet og Inkludering i idrettslag, greier klubben å finansiere dette – og med basis i visjonen er det liten diskusjon i klubben om prioriteringen.

– For meg er IK Våg virkelig et eksempel på en verdidrevet klubb. De hadde selv hatt en prosess for å fastsette egne verdier, men så sett på idrettsforbundets verdier og trukket linjene, og konsekvensene for seg selv. Verdiene åpenhet, samhørighet, skikkelighet og idrettsglede lå til grunn for hvorfor klubben bruker egne penger på å lage anlegg, til grunn for etiske prioriteringer og til grunn for en massiv innsats for lokalsamfunnet. Virkelig imponerende, avslutter idrettspresidenten.