Yousef Hadaoui og Carina Olset skal lede Idrettsgallaen. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Idrettsgallaen flyttes fra Trondheim til Oslo

Det blir TV-sendt Idrettsgalla på NRK lørdag 8. januar, men ikke i Trondheim Spektrum. Det planlagte storarrangementet der blir avlyst.

Det har Norsk Tipping, Norges idrettsforbund og NRK, som sammen eier Idrettsgallaen, meddelt i dag.

Idrettsgallaen blir i stedet arrangert i Oslo Spektrum innenfor gjeldende restriksjoner og anbefalinger.

Det skal bli en fantastisk TV-sending med utdelere, gjester og artister i et direktesendt show på NRK1. Det lover styreleder for Idrettsgallaen, Ivar Ragne Jenssen.

– Det er med tungt hjerte at vi må avlyse arrangementet i Trondheim. Som følge av koronasituasjonen og de nasjonale smittevernreglene er det dessverre ikke mulig å gjennomføre den planlagte storfesten med 7000 publikummere i Trondheim Spektrum, sier Ivar Ragne Jenssen.

– Med de siste dagenes smitteutvikling må vi tenke sikkerhet og minske smitterisiko med mulig karantene for alle utøvere, utdelere og NRKs produksjonsteam. Ettersom de fleste befinner seg i Oslo-området, vil vi redusere reising og dermed smitterisiko ved å benytte en egnet i arena med god plass her, sier Ivar Ragne Jenssen.

– Vi lover likevel å lage fest for det norske folk lørdag 8. januar, med flotte artister og prisutdelere på scenen og håpefulle nominerte i salen. Det blir en storslått sending der vi skal hylle heltene etter et fantastisk idrettsår, sier Jenssen.

– Gjennom hele pandemien har vi evnet å snu oss raskt rundt, sier generalsekretær i Norges idrettsforbund, Nils Einar Aas.

– Dessverre har smitteutviklingen gått i feil retning gjennom senhøsten. Med de nye nasjonale tiltakene var det helt nødvendig å nedskalere arrangementet for å ivareta de strenge antallsbegrensningene for innendørsarrangementer. Når vi nå flytter arrangementet til Oslo Spektrum, ivaretar vi idrettens ansvarlighetslinje, samtidig som vi opprettholder et solid og attraktivt program for våre TV-seere under Idrettsgallaen, fortsetter Aas.

Artister og prisutdelere
Carina Olset og Yousef Hadaoui skal lede direktesendingen på NRK. Det skal deles ut priser i 12 kategorier. Nominasjonene offentliggjøres på nyåret.

I tillegg til prisutdelinger og tilbakeblikk på sportsåret 2021 blir det som vanlig innslag med kjente artister.

På scenen 8. januar får vi se Chris Holsten, Nico & Vinz, OKEY med Ola Klæbo og Alexander Pavelich, Fay Wildhagen og Kristoffer Lo med Trondheimssolistene samt Emma Steinbakken. Dessuten skal satsingslaget i breakdance mot OL 2024, Victor Bautista Prag og Daniel Grindeland, opptre.

Blant idrettsprofilene som skal dele ut priser er Aksel Lund Svindal og Amalie Iuel, Salum Kashafali og Marit Bjørgen, Maren Lundby, Christina Vukicevic Demidov, Bjørn Einar Romøren og Birgit Skarstein. Flere navn blir kjent nærmere sending.

Les mer om Idrettsgallaen på teamnor.no.