Stiftelsen Dam har gitt forskningsmidler til Norges idrettsforbund. Foto: Geir Owe Fredheim

Har fått midler til forskning som skal bedre beinhelsen til rullestolbrukere

Norges idrettsforbund (NIF) og Norges idrettshøgskole (NIH) skal finne ut av om trening og kosthold kan forbedre beinhelsen til rullestolbrukere.

Stiftelsen Dam har tildelt NIF 2 343 000 kroner for forskningsprosjektet Helseeffekter av trening og ernæring hos rullestolbrukere. Prosjektet skal gjennomføres ved NIH over en tre årsperiode. NIH og NIF er svært takknemlige for støtten.

60 idrettsaktive og ikke-aktive rullestolbruker skal deles inn i en intervensjonsgruppe og kontrollgruppe. Intervensjonsgruppen skal gjennomgå et 24-ukers ernærings- og treningsprogram. Dette består av ernæringsveiledning for optimalisering av kosthold for beinhelse, og 3 treningsøkter per uke med styrketreningsøvelser rettet mot bedring av beintetthet i rygg og hofte.

Ved start, halvveis og slutten av intervensjonen skal det gjøres ulike målinger, blant annet beintetthet og progresjon i styrkeøvelser. Basert på utfallet av programmet vil prosjektgruppen utvikle forskningsbaserte, praktiske helsefremmende råd for helsepersonell som arbeider med rullestolbrukere i kommunene.

Prosjektet ledes av NIH ved Kristin Jonvik og Truls Raastad og Sunnaas sykehus ved Vegard Strøm. Øvrige prosjektpartnere er NTNU, Idrettsklynge Vest og HAN University of Applied Science (Nederland).