Det åpnes nå for landskamper og europacuper i idretter som fotball, håndball og ishockey, samt store arrangementer som VM i bryting og Norway Chess. Her er bryter Stig-André Berge under OL i Rio. Foto: Karl Filip Singdahlsen

Avklaringer om innreisekarantene og innreiserestriksjoner for utenlandske toppidrettsutøvere

Kulturdepartementet har i dag informert Norges idrettsforbund om at det vil bli gitt særskilte regler for innreisekarantene og unntak fra innreiserestriksjoner for utenlandske toppidrettsutøvere og støttepersonell i høst.

De særskilte reglene og unntakene gjelder for samtlige arrangementer som inngår på listen som Idrettsforbundet oversendte Kulturdepartementet 11. august.

Se hele listen her.

NIF har søkt unntak for internasjonale idrettsarrangementer i Norge frem til 30. november 2021. Dette gjelder en rekke arrangementer i Trondheim, Stavanger, Oslo, Lillehammer, Tromsø, Halden, Stange, Asker, Trysil, Risør, Arendal. Elverum, Kristiansand, Bergen, Molde og flere andre steder.

Nødvendig forskriftsendring vil bli foretatt innen kort tid. Listen over arrangementer vil bli inntatt som vedlegg til covid-19-forskriften.

– Det norske samfunnet går mot en stadig større grad av normalisering. Det er svært gledelig at Kulturdepartementet nå har gitt klarsignal for gjennomføring av flere internasjonale idrettsarrangementer i Norge i høst. Det betyr at vi igjen kan glede oss over en rekke internasjonale idrettsbegivenheter som vil gjennomføres på norsk jord. Dette er også viktig, ikke minst ut fra et solidaritetshensyn, at Norge kan ta sin del av ansvaret for å arrangere internasjonale idrettsarrangementer selv om vi fortsatt befinner oss i en pandemi, sier idrettspresident Berit Kjøll.

– Vi er heller ikke helt i mål når det gjelder publikumsbegrensninger, men jeg håper at vi vil se ytterligere publikumslettelser utover høsten når en stadig større del av befolkningen blir fullvaksinert. Idretten står uansett klar til å gjennomføre betydelig større publikumsarrangementer enn det som er tillatt i dag på en trygg og smittevernsforsvarlig måte, fortsetter hun.

Også kultur- og likestillingsminister Abid Raja er veldig glad for at vi kan ha internasjonal idrett i Norge denne høsten.

–Det er etterlengtet, og jeg håper det blir verdsatt både av publikum og av idretten selv. Jeg tror det er bra at idretten får den forutsigbarheten vi nå gir dem, sier han i en pressemelding.