Hanna Venemyr er generalsekretær i Norges Functional Fitnessforbund. Foto: NOR3F

– Publikum kan glede seg til en actionfylt konkurranse med høyt tempo, godt trente utøvere og mange kule skills

Onsdag 23. juni braker det løs med NM-veka i Sarpsborg. Norges Functional Fitnessforbund gleder seg stort til sin første direktesendte konkurranse på norsk TV.

– Vi håper NM-veka på NRK kan bidra til at idretten vår blir litt mer kjent hos Ola Nordmann. TV-publikum kan glede seg til en actionfylt konkurranse med høyt tempo, godt trente utøvere og mange kule skills, forteller Hanna Venemyr, generalsekretær i Norges Functional Fitnessforbund.

NOR3F, som Norges Functional Fitnessforbund kaller seg, ble offisielt stiftet i 2017. I mai 2019 ble forbundet tatt opp som et nytt særforbund i Norges idrettsforbund. Dette er første gang idretten er med i NM-veka, og i Sarpsborg skal det konkurreres i medley (team). Her testes man i seks forskjellige øvelser: strength, power, skill, endurance, mixed og bodyweight.

Det funksjonelle er i sentrum – noe som betyr at det fokuseres på å utføre et arbeid, og ikke på hvordan det blir utført (stilpoeng) eller hvordan de som utfører det ser ut (utseende/posing).

Les mer om de ulike testene her.

– Jeg tror ingenting kommer til å være avgjort før siste slutt, og at det kommer til å bli en utrolig spennende konkurranse, sier Venemyr, som selv skal konkurrere og danner lag sammen med Synne Krokstad.

Grunnet koronapandemien arrangeres NM-veka uten publikum til stede, men NRK sender til sammen 33 timer med forskjellige idretter direkte fra Sarpsborg 23. til 27. juni.

Passer for alle
Venemyr og NOR3F opplever en økt interesse for functional fitness.

– Det er en idrett som kan passe alle – uansett hvilken type du er, om du er stor og sterk, en liten gymnast eller veldig utholdende. Man vil kjapt kjenne på en mestringsfølelse, samtidig som man aldri blir utlært. Mange tror at man må være godt trent for å kunne begynne med functional fitness, men dette er noe som alle kan gjøre – man trenger ikke å kunne noe spesielt på forhånd. Vi ønsker at dette skal kunne bli en folkesport, og noe folk også kan drive med ved siden av andre idretter, forteller hun.

Spesielt ungdommen virker veldig interessert i functional fitness. Mange klubber har også begynt med treningsaktivitet for barn, hvor det er fokus på lek og bevegelighet.

– Mange ungdommer har stor interesse for styrketrening og det å trene funksjonelt. De har kanskje drevet med idrett i barne- og ungdomsårene, og så har ting blitt litt for seriøst, så nå vil de bare ha det gøy og trene sammen med venner.

– Dette er en idrett med godt samhold og god stemning, der man heier på hverandre selv om man er konkurrenter. NM-veka kommer til å bli kjempegøy, avslutter Venemyr.

Du kan følge functional fitness i NM-veka direkte på NRK fredag og lørdag. Se fullt program her.

nor3f1110.jpg
Functional fitness er en intens og actionfylt idrett hvor utøverne blir testet i funksjonelle fysiske ferdigheter. Foto: Hans Petter Støre