Ytterligere gjenåpning av kontaktidretter for voksne over 20 år må fortsatt vente

beritkjøll612.jpg
Idrettspresident Berit Kjøll. Foto: Geir Owe Fredheim

Myndighetene vil ennå ikke gi grønt lys for gjenåpning av kontakttrening for voksne over 20 år på bakgrunn av smitteutviklingen i det norske samfunnet – med flere alvorlige lokale smitteutbrudd den siste tiden. Samtidig uttrykker myndighetene et tydelig ønske om å gjenåpne den resterende breddeidretten for voksne raskest mulig.

Idrettspresident Berit Kjøll sier hun hadde et berettighet håp om at vi nå kunne få et grønt lys for gjenåpning av fase 1 som vil berøre ca 23000 voksne utøvere i de ulike kontaktidrettene.

- Samtidig har vi respekt for myndighetenes beslutning om å holde igjen ytterligere på bakgrunn av de alvorlige lokale smitteutbruddene vi har sett i Østfold og Bergen den siste tiden og legger til:

- Vi har tillit til de tiltakene som nå iverksettes fra både lokale og sentrale myndigheter for å få kontroll over disse smitteutbruddene, slik at myndighetenes plan for ytterligere gjenåpning kan videreføres så raskt som mulig. Jeg ber derfor våre utøvere som ennå ikke har kommet i gang med normal idrettsaktivitet om fortsatt å smøre seg med litt mer tålmodighet.

Når det er forsvarlig
Helse- og omsorgsminister Bent Høie sa under dagens pressekonferanse at de jobber med hvordan man kan ytterligere gjenåpne innenfor idrett- og kultursektoren.

- Gradvis åpne for trening med nærkontakt for voksne og åpne opp for 600 personer, inndelt i tre kohorter på 200 personer, på arrangement er også noe som kan bli aktuelt når det blir forsvarlig, sa Høie.