NTB_7PhvTlH0Xoc (1).jpg

Svein Arne Hansen er død

Norges idrettsforbund fikk i dag den triste nyheten om at Svein Arne Hansen er død, 74 år gammel. Våre tanker går i første rekke til familien og til alle som er glad i friidrett som har mistet en bauta og en idrettsleder som kan vise til et halvt århundre i idrettens tjeneste.

- Det er med stor sorg vi i dag mottok det triste budskapet om Svein Arne Hansens bortgang. Hansen har vært en av norsk idretts mest markante skikkelser og har utmerket seg i idrettens tjeneste, både nasjonalt og internasjonalt. Hansen vil bli dypt savnet, og det vil bli krevende å fylle skoene etter han. Hansen var inne i sin andre periode som president i det europeiske friidrettsforbundet og sto i front for det internasjonale antidopingarbeidet. Han har satt varige spor for sin formidable innsats, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Hansen kom inn i BislettAlliansen på 60-tallet, og var med på å bygge opp det som i dag er kjent som Wanda Diamond League. Hansen var stevnegeneral i hele 24 år.

Svein Arne er den som har sittet lengst som president i NFIF, og ved sin død var han den femte presidenten i EA siden stiftelsen i 1969.

Norges idrettsforbund lyser fred over Svein Arnes minne.