Special Olympics World Winter Games 2022 skal arrangeres i Russland. Her fra Special Olympics i Østerrike vinteren 2017. Foto: Karl Filip Singdahlsen

Special Olympics World Winter Games 2022 tildelt Kazan

Special Olympics International har valgt å tildele World Winter Games i 2022 til Kazan i Russland. Arrangementet skulle egentlig foregått i Sverige i 2021, men måtte flyttes på grunn av manglende finansiering.

– I lys av de russiske dopingskandalene synes ikke NIF det er en god beslutning å tildele Special Olympics World Winter Games 2022 til Russland, uttaler idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– Special Olympics-organisasjonen er ikke en signatory til WADA-koden, og det tas ikke dopingtester av utøverne under mesterskapet. Likevel mener NIF at Special Olympics International sender et galt signal ved å tildele et stort idrettsarrangement til Russland på det nåværende tidspunkt. NIF vil ta initiativ til å diskutere saken med de involverte nasjonale særforbundene, og i utvalg for idrett for utviklingshemmede, sier Kjøll.

Les mer om Special Olympics her.